Glasvezel op alle vlakken een groeimarkt?

STL zet 100 man op straat

Van het bedrijf STL zullen de meeste lezers nog nooit hebben gehoord. Het is een fabrikant van FttH infra uit Gurgaon, India. Het bedrijf heeft 100 mensen ontslagen omdat de vraag naar FttH producten tegenvalt, een deel van het bedrijf wordt verkocht.

Deze melding is vreemd, want de wereldwijde vraag naar FttH is groot. STL is geen nieuwkomer, maar een partij met 35 jaar ervaring, een waanzinnig grote thuismarkt plus business in het buitenland.

FttH

GlasvezelJe kunt die melding afdoen als een raar bericht, maar je kunt ook getriggerd worden de vraag te stellen hoe de FttH markt in Nederland er eigenlijk voorstaat. Als je onder FttH verstaat glasvezel achter elke voordeur van een woning, dan mag duidelijk zijn dat de drie grote aanbieders met een massale spurt bezig zijn. Het einde is weliswaar nog niet in zicht, maar het mag duidelijk zijn dat de 80/20 regel opgaat. De makkelijkste 80 procent van de markt is gedaan, nu is het zaak de overgebleven 20 procent te verglazen.

Zakelijk glas

De zakelijke glasvezelsopties zijn een heel ander verhaal. Bedrijfsterreinen zijn talrijk, lastig en niet zelden is het een kwestie van accepteren dat er meer dan een vezel komt te liggen. Gebouwen waarbij dat laatste een eis is zijn er ook, datacenters zijn daarvan het makkelijkste voorbeeld.

Wie op die manier naar glasvezel kijkt ziet een groeimarkt. OK, datacenters worden er niet veel bijgebouwd, maar elders is er nog genoeg te doen. Wie dat denkt heeft gelijk, maar kijkt niet naar de hele markt. De echte grootgebruikers van glasvezel infra, naast de datacenters, zijn namelijk echt al voorzien. Van meer dan een vezel ook, want in die hoek is redundantie een eis.

Banen en besparingen

Wat er voor de komende jaren nog opgeleverd moet worden is in aantallen veel, maar het aantal banen zal niet explosief toenemen. Je kunt met 100 man in een binnenstad niet 10x sneller graven en opleveren dan als je 10 man inzet. Gevolg van die 80/20 regel is dat wat nu wordt opgeleverd meer tijd en dus meer geld kost. Dat is echter niet 1:1 te verleggen naar de afnemer. Daarom zal er elders op de kosten bespaard moeten gaat worden.

ITchannelPRO heeft al geruime tijd terug van grote landelijke spelers op dit vlak gehoord dat de groei voor zakelijk glasvezel nauwlettend wordt gevolgd om niet verrast te worden door een plotselinge wegval van omzet omdat de markt op een gegeven moment gewoon verzadigd is.

Verzadiging merkbaar

Het is vreemd te horen van grote spelers dat die steeds kortere afstand naar verzadiging nu al merkbaar is, want overal op straat zie je nog teams glasvezels uitrollen. Maar als de groei van de markt afneemt dan is het onvermijdelijk dat we ook dichter bij huis berichten zoals van STL gaan krijgen. Misschien vallen die minder op dan meldingen over consolidaties, maar beiden zijn niet los van elkaar te zien.

Mobiele versie afsluiten