GfK: Consumenten kopen meer Smart Home producten

om hun energierekening omlaag te krijgen

Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021.

GfK infographic-smart-home-2021Onder consumenten die 5 of meer Smart Home producten hebben is dit zelfs 50%! Een groot deel van de energiekosten in huis gaat naar een combinatie van verlichting, huishoudelijke apparaten, elektronica en verwarming. Door de aanschaf van slimme huishoudelijke apparaten, zonwering, verlichting en verwarming kunnen huishoudens hun energierekening eenvoudig omlaag krijgen. Sinds de energieprijzen stijgen, zien we dan ook een toename in de vraag naar energiebesparende oplossingen.

Smart Home wordt mainstream

Inmiddels kent 70% van de Nederlanders wel iemand die een Smart Home product bezit. De bekendheid met de t­­­erm ‘Smart Home’ is bovendien voor het zesde jaar op rij toegenomen. Nederlandse huishoudens bezitten tegenwoordig gemiddeld al 5 slimme apparaten en maar liefst een vijfde heeft al 7 of meer Smart Home producten in huis. Daarnaast geeft maar liefst 25% van de consumenten aan dat hun belangstelling voor Smart Home is toegenomen sinds de Covid-19-pandemie.

Vorig jaar heeft de consument vooral geïnvesteerd in het creëren van een veilig huis. Zo werden veel slimme camera’s en deurbellen aangeschaft. We zien nu vooral een verschuiving van veiligheid naar gemak en energiebesparing, en van beveiliging naar apparaten in het huis en de tuin. Waarbij we een stijging van 740% in ‘Smart’ vaatwasers zien, een verrassende groei van 105% in maaimachines en 147% in automatische besproeiing voor in de tuin.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Covid-19 heeft nog steeds veel impact in ons dagelijks leven. Mensen verwachten dat ze ook de komende tijd veel meer tijd in huis spenderen en structureel gedeeltelijk thuiswerken. We zien dat vooral producten voor in huis en in de tuin belangrijker zijn geworden. Vooral bij de doelgroep die al meerdere Smart Home producten in huis heeft, neemt het aantal producten toe.”  

Ook verwacht de Nederlander dat de prijs van Smart Home producten niet veel meer gaat dalen. Doordat steeds meer Smart Home producten ook bij woonwarenhuizen en discounters worden aangeboden zijn Smart Home toepassingen ook toegankelijker en betaalbaarder voor mensen met een gemiddeld of lager inkomen. Hierdoor zien deze doelgroepen steeds vaker welke Smart Home oplossingen passen bij hun situatie.

Privacy en veiligheid

Belangrijke thema’s rond Smart Home blijven privacy en veiligheid. Nederlanders die nog twijfelen om Smart Home producten aan te schaffen geven als belangrijkste redenen privacy en veiligheid aan. Ze zijn vooral onzeker omdat ze geen inzicht hebben of, hoe en met wie hun gegevens gedeeld worden. Daarnaast is een kwart van de Nederlanders nog steeds bang dat de apparatuur gehackt wordt.

Voorkeur om Smart Home producten te laten installeren

Consumenten die overwegen om Smart Home producten aan te schaffen oriënteren zich zowel on- als offline. Vervolgens kopen ze de producten met name bij elektronicaspeciaalzaken. Met een spectaculaire groei van 17% naar 23%, zien we echter dat consumenten steeds vaker naar een installateur gaan voor Smart Home producten. Aangezien 61% van de consument aangeeft de installatie van Smart Home producten het liefst door iemand anders te laten doen, is de kans groot dat dit percentage nog verder toeneemt.

Spraakassistent

Tweederde van de consumenten kent Google Assistent als spraakassistent, op de voet gevolgd door Siri.  Een op de vijf consumenten heeft zelfs drie of meer spraakassistenten in huis. Ook hier zien we dat naarmate er meer Smart Home apparaten in huis zijn, het gebruik van spraakassistenten voor de bediening van apparaten toeneemt. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een plek in huis veroverd.

 

Over de GfK Smart Home Monitor (onderzoeksverantwoording)

In 2015 is de GfK Smart Home Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijk verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals b.v. nu het gebruik van spraakassistenten.​

 

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Meer informatie over de Smart Living Society vindt u op www.smartlivingsociety.nl

Mobiele versie afsluiten