Geschillencommissie dwingt Ziggo tot vrije modemkeuze

De Geschillencommissie Telecommunicatiediensten heeft bepaald dat VodafoneZiggo klanten moet gaan faciliteren bij een vrije modemkeuze, zo valt te lezen op het forum van de provider. Dit besluit volgt na een klacht van een gebruiker. Concreet mogen klanten van de provider vanaf eind deze maand hun eigen modem gebruiken.

Een klant van VodafoneZiggo begon in oktober vorig jaar een zaak bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Hij wilde afdwingen dat hij een eigen modem en router kon gebruiken op zijn Ziggo-aansluiting. De Geschillencommissie oordeelt nu dat dat inderdaad moet gebeuren. De provider moet binnen 21 dagen na de publicatie op de website zetten hoe het mogelijk is om ‘een eigen modem/router op de coax-aansluiting’ aan te sluiten. Ook moet de provider ‘het gebruik van een eigen modem/router faciliteren’. Dat betekent dat de regels vanaf uiterlijk 28 mei in werking treden.

Richtlijnen Berec

De Geschillencommissie verwijst naar de richtlijnen van de Berec, het samenwerkingsverband van Europese telecomtoezichthouders. Dat sprak zich eerder al uit over de definitie van een aansluitpunt van een netwerkverbinding. Volgens de Berec eindigt een aansluitpunt op het punt waar een verbinding het huis binnen komt. Vanaf dat punt is een netwerk eigendom van de klant en mag die dus ook bepalen welke modem hij gebruikt.

Bron: Ziggo Forum

Mobiele versie afsluiten