Exertis blijft groeien in rusteloze markt

ExertisHet zag er allemaal zo mooi uit, Exertis (onderdeel van DCC) maakte zich vorig jaar op voor een spetterend 25 jarig jubileum. Helaas, zoals op zo veel plaatsen, was ook hier Corona een obstakel dat de pret deed drukken.

Maar de ambities bleven en het kralenrijgen ging door. Sterker dan ooit tevoren staat Exertis als onderneming in de markt. Reden voor een diepgaand gesprek met Jean-Paul Weterings, de managing director, en Christ-Jan Beljaars, de sales en marketingdirecteur.

Exertis opereert inmiddels onder de naam Exertis Pro AV. Die titel laat geen ruimte voor twijfel. Zakelijke communicatiemiddelen, collaboratieoplossingen, professionele AV, security- en netwerkproducten van topmerken vind je bij Exertis. Christ-Jan: “Onze aandacht richt zich op professionele AV-oplossingen en Unified Communications. De drive naar het hybride werken, deels thuis en deels op kantoor, zorgt voor veel vraag naar ondersteunende producten, zoals headsets, werkplekinrichting en zelfs luchtbehandeling (Airdoctor). Inmiddels is ook AV IT geworden.” En hier is het bedrijf op ingespeeld.

Belangrijkere rol

Jean-Paul verwacht dat een reseller zoals Exertis Internationaal een steeds belangrijkere rol speelt bij de distributie van marktpartijen: “Bedrijven willen internationaal vertegenwoordigd zijn, wij als Exertis nemen die rol voor onze rekening. Klanten moeten Exertis en de leverancier als één geheel gaan zien. Dit is onderdeel van de globalisering.” Zo vertegenwoordigt Exertis bijvoorbeeld Barco en Poly. Voor Poly staat de globale voorraad in het distributiecentrum in Dordrecht. De voorraad, de logistieke ondersteuning en de supportorganisatie zitten onder één dak.

Resellers-IT-as-a-Service

Wereldspelers verwachten globale distributie en dito dienstverlening. Dat betekent veel expertise van de merken, degelijke technische kennis en het faciliteren van trainingen. Geen focus op een specifiek land of dienst, maar een brede internationale scope. Exertis kan en wil dit faciliteren. Christ-Jan: “Bedrijven groeien en vendoren willen met de grote spelers samenwerken, de globale spelers en specialisten. Dat is wat wij faciliteren.”

Cruciaal is een 24/7 bereikbaarheid. Dankzij Teams (op basis van het Evolve-systeem) zijn we altijd telefonisch bereikbaar voor onze resellers. We faciliteren in onze compleet gedigitaliseerde backoffice alle reseller-processen. Ze kunnen offertes maken, voorraden en levertijden inzien. Jean-Paul: “Deze aanpak is ideaal voor de kleinere resellers. Wij faciliteren hen bij het leveren van professionele services.” Exertis levert daarmee voor de Resellers-IT-as-a-Service.

Digital only

In deze tijd is digitale transformatie een must. Jean-Paul: “Ons uitgangspunt hierin: geen enkele server meer in onze eigen pand.” Deze harde eis betekende een transitie naar de cloud. Alle diensten en services draaien vanuit de cloud. Ook sleutelcomponenten zoals Office 365 en SuperOffice (CRM) zijn daar ondergebracht. Met Channext worden reclame- en leadgeneratiecampagnes samen met de merken gerealiseerd. De content komt via Channext en LinkedIn bij de potentiële klanten. Hierdoor kunnen resellers fijnmazig hun klanten zoeken. Jean-Paul: “Met zo’n krachtige tool hebben we goud in handen en komen resellers vanzelf naar ons toe.” 

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 1

Mobiele versie afsluiten