Een op drie Nederlanders is smartphone-moe

Tijdens een real life gesprek appen met iemand anders of door Instagram scrollen en tegelijkertijd een film of serie proberen te volgen: veel Nederlanders zijn niet bij hun smartphone weg te slaan. Vergelijkingssite Overstappen.nl onderzocht hoe Nederland verknocht is aan hun telefoon en of dit tot irritaties leidt.

Het lijkt haast ondenkbaar, toch ziet 38,5 procent van de Nederlanders het liefst een wereld zonder smartphones en continu bereikbaar zijn. Daarentegen zijn er ook veel mensen die de de dagelijkse stroom aan informatie en communicatie niet meer willen missen. Bijna de helft van de vrouwen (46,5%) en een derde (33,1%) van de mannen zegt niet zonder hun smartphone te kunnen. Millennials vormen de groep die het meest verknocht is aan hun smartphone: meer dan de helft (51,8%) zegt absoluut niet zonder hun smartphone te kunnen.

Kwart vrouwen voert digitale en face to face gesprekken tegelijkertijd

Bijna negentig procent van de Nederlanders ergert zich als een ander op de telefoon kijkt tijdens een gesprek. Toch appen veel mensen tijdens het praten met anderen. Vooral millennials (18 – 34 jaar oud) maken zich hier schuldig aan (38,8%). Opvallend is daarnaast dat vrouwen (23,2%) dit gemiddeld vaker doen dan mannen (15,1%). Tijdens etentjes met vrienden blijft de telefoon ook lang niet altijd in de tas: één op de vijf Nederlanders geeft toe zijn smartphone dan regelmatig te checken.

Meerdere schermen tegelijkertijd: ruim een derde raakt draad kwijt tijdens film door telefoon

Wie samen een film of serie kijkt, kan het appen en scrollen beter laten om irritaties te voorkomen. Zestig procent van de Nederlanders vindt het namelijk vervelend als degene met wie ze tv kijken de smartphone erbij pakt. Ook blijkt het niet goed voor de concentratie: 37 procent van de ondervraagden raakt weleens de draad kwijt van de film of serie door te vaak op zijn of haar telefoon te kijken. Wederom hebben vrouwen (41%) hier vaker last van dan mannen (32%). Bij millennials ligt het percentage dat niet meer weet waar ze naar kijken zelfs op 60 procent.

Mobiele versie afsluiten