Een leerzaam gesprek met Lodi Hensen van Tesorion

‘Onze vacatureportal is een graadmeter’

De redactie van ITchannelPRO ziet steeds meer berichten over ontslagrondes bij IT-bedrijven. In een gesprek geeft Lodi Hensen, manager Incident Response & Threat Intelligence bij Tesorion, zijn visie op de oorzaken ervan. En hij gaat in op de eigen groei en we spreken uiteraard over NIS2.

Lodi Hensen - manager T-CERT en threat intelligence - Tesorion-400Wie op de site van Tesorion kijkt, ziet nog steeds vacatures. Dat lijkt strijdig met de ontwikkeling in de IT-sector waarin we steeds meer ontslagen zien. Ook bij securitydienstverleners. Daarom is de eerste vraag aan Lodi wat er bij Tesorion anders is. “Je moet goed kijken naar het soort bedrijven dat de buikriem aanhaalt”, zegt Lodi. “De grootste klappen vallen bij bedrijven aan de overkant van de oceaan en ook nog eens bij ontwikkelaars. Tesorion zit in een andere geografische markt en als securitydienstverlener schrijven we relatief weinig eigen software.”

Vacatureportal

Tesorion ervaart zelf geen tegenwind, toch merkt Lodi dat de markt in beweging is. “We zien dat een aantal van onze leveranciers meer tijd nodig heeft om veranderingen door te voeren. Dat kan te maken hebben met gedwongen vertrek van personeel.”

De anekdote die hierbij hoort is dat Tesorion al in een vroege fase merkte dat er buiten Nederland onrust op de arbeidsmarkt ontstond. Het aantal reacties op vacatures afkomstig uit het buitenland is toegenomen. “Onze vacatureportal is daarmee onbedoeld een soort van graadmeter geworden.”

Dat Tesorion nog steeds vacatures open heeft staan, komt door de combinatie van groeiende business en natuurlijk verloop. Dat laatste is volgens Lodi redelijk laag. “Onze bedrijfscultuur hier biedt alle ruimte om coole dingen te doen en kent een behoorlijke mate van vrijheid. We zijn allesbehalve een urenmachine. Dat zien we ook terug bij motivatie van sollicitanten. Steeds vaker geven ze aan dat ze over onze cultuur hebben gehoord en dat is een van de top redenen om bij ons aan te kloppen.”

Er moet een klik zijn

Grotere bekendheid speelt ook bij klanten en partners van Tesorion. Partners zijn in dit geval de vendors van diensten en hardware. “We hebben ondertussen een zekere reputatie. Vendors willen daarom sneller met ons praten. Maar net zoals er een klik tussen ons en sollicitanten moet zijn, willen we die ook zien bij de partners. Bedrijven die niet veel verder komen dan een glossy folder en die hameren op omzetdoelen maken weinig kans met ons zaken te doen. Wij kijken verder dan de vorm: inhoud is cruciaal en moet complementair zijn aan onze proposities.”

De markt waarin Tesorion opereert, wordt ook gekenmerkt door tenders en aanbestedingen. Daarin zijn puur zakelijke en functionele eisen doorslaggevend. “Toch is het zo dat wij prospects en klanten graag challengen. Als iemand een sterke voorkeur heeft voor een technologie dan willen we alle overwegingen daarvoor graag horen. Als wij van mening zijn dat het een te grote jas is voor dat bedrijf, dan zeggen we dat ook eerlijk en met een goede onderbouwing. Die aanpak legt ons geen windeieren. Er wordt vaker dan ooit bij ons aangeklopt door bedrijven die van ons gehoord hebben. Onze eigen sales en de mond tot mond-reclame werpen hun vruchten af.”

NIS2

Een interview met een securitybedrijf zonder dat de term NIS2 valt, is onmogelijk. Deze keer is het startpunt de vraag hoe de BV Nederland ervoor staat. “Laat me beginnen met de constatering dat cyberbedreigingen bij klanten hoog en permanent op de agenda staan”, antwoordt Lodi. “Dat is goed. Het zou ook vreemd zijn als het anders was. We zien echter in een wat bredere kring dat lang niet iedereen doorheeft dat NIS2 om de hoek staat. Als dat nieuws voor je is, dan loop je met informatiebeveiliging gewoon achter.”

Het leerzame gesprek met Lodi eindigt met de vertaalslag van NIS2 naar de dagelijkse business van de IT-dienstverlener met veel mkb’ers en eenpitters als klanten. “Security staat bol van jargon en definities die per vendor verschillen. Dat geeft ruis. Klanten en resellers verliezen daardoor de focus. Willen we onze klanten echt helpen veiliger te worden en te begrijpen wat NIS2, en wat daarna nog komt, voor de business betekent, dan moeten we begrijpelijke taal gebruiken. Daar begint het mee en daar profiteert iedereen van, niet alleen de klanten en dienstverleners.”

 

Meer weten over Tesorion? Bel dan 033 4563 663 of stuur een e-mail naar marketing@tesorion.nl.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)

Mobiele versie afsluiten