Een goed gesprek met… ICT&Co

Partners prominent onderdeel van concept

ICT&Co uit Wijchen bestaat vier jaar en is voortgekomen uit IT-serviceverlener Viditel. Het bedrijf wordt geleid door een managementteam van drie oudgedienden in de markt. ITchannelPro sprak met Guus van der Burgt (oprichter en directeur business development), Michel Kok (oprichter en commercieel directeur) en Marco Claassen (algemeen directeur).

ICT&CO TrioDe naam ICT&Co verwijst naar de markt (ICT) en de aanpak om te werken met partners (compagnons). Dit betekent een gecombineerde aanpak met partijen die best practices hebben. Het bedrijf gaat uit van een moderne flexibele bedrijfsvoering, gecombineerd met een opmerkelijk personeelsbeleid. Deze nieuwe aanpak zorgt voor een flitsend elan met gemotiveerde medewerkers. Het motto luidt: ‘Samenwerken en ook durven om samen te werken.’ De naam Viditel, die altijd stond voor een vooruitstrevende aanpak en innovatieve technologie, blijft in de markt bestaan, als bedrijf dat is losgekoppeld van de activiteiten van ICT&Co.

Bijzondere klantrelatie

“Onze aanpak stoelt op een gedegen relatie met de klanten. We zoeken ze meerdere keren per jaar proactief op, praten met ze over de voortgang van de huidige bedrijfsvoering en kijken naar de toekomstige wensen die wij vertalen naar een concrete Roadmap”, begint Guus. “Op basis van die wensen worden dan weer nieuwe plannen gemaakt. In de praktijk merken we een groot enthousiasme omdat de klant het gevoel heeft dat zijn ICT-behoefte in goede en zorgzame handen is.” Marco vult aan: “De klantgerichte aanpak geeft ons een bijzondere positie en zorgt voor een hechte click met onze klanten. Het zijn dan ook langdurige relaties die we opbouwen. We doen dat in meerdere sectoren en in heel Nederland.”

Maatwerk in personeelsbeleid

ICT&Co is een groeiende organisatie met op dit moment 10 eigen werknemers. Om met zo’n compact team grote projecten succesvol aan te kunnen pakken, is een slimme aanpak nodig. Marco: “Een belangrijke pijler is de motivatie van onze medewerkers. Bij een 24/7-aanpak hoort een flexibele beschikbaarheid die ook andere eisen stelt aan de mensen. Bij ICT&Co hebben we daarom gekozen voor een unieke aanpak. Onze medewerkers krijgen geen vooraf vastgelegd aantal verlofdagen. We laten de keuze tussen vrije tijd en werken geheel aan de medewerker. Hij of zij bepaalt zelf of diegene een dag vrij neemt en dat is onderdeel van onze vertrouwensrelatie. Mensen zijn door deze grote flexibiliteit zeer gemotiveerd en altijd beschikbaar om een uitdaging aan te gaan.”

Het idee om medewerkers geen verlofdagen te geven en in ruil daarvoor zelf een keuze te laten maken tussen werken en verlof, was destijds uniek in Nederland en werd breed uitgemeten in de landelijke media. Naast deze flexibele werkwijze is er ook alom ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Investeren in je kennis is investeren in het bedrijf, dus dat gaat mooi samen. Los van deze moderne bedrijfsvoering wijst Michel er ook op dat een van de belangrijkste assets het partnernetwerk is.

Maatschappelijke betrokkenheid

Het is bijzonder om te merken dat zelfs een onderneming met beperkte personeelsomvang, een bijzondere rol kan spelen als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid. Zo heeft ICT&Co onder andere een relatie met de organisatie ‘WerkWent’ en stimuleert op deze manier de participatie in de arbeidsmarkt voor mensen die daar moeilijk toegang tot hebben. WerkWent speelt voor het bedrijf onder andere een rol bij de recycling van oude ICT-systemen, maar kan dus ook ondersteuning bieden op specialistische trajecten. Ondanks het compacte team weet men dus tijd vrij te maken voor het begeleiden van de toetreders, die worden voorgedragen via WerkWent.

Partners zijn altijd A-merken

ICT&Co manifesteert zich als een managed service provider (MSP). Dat betekent dat de klant bij elke oplossing kan kiezen uit tenminste twee alternatieven, beide A-merken. Door de klant die keuzevrijheid te geven, blijft maatwerk mogelijk. Of het nu gaat om wifi, telefonie, printing, beveiligingsvraagstukken of andere services, de klant heeft steeds een keuze. De realisatie gebeurt al dan niet in samenwerking met aangesloten en gespecialiseerde partners.

“Een relatie en implementatie bij klanten is maatwerk dat in stappen wordt opgebouwd”, aldus Guus. “De eerste is het leren kennen van de klant. Het eerste contact is vaak tot stand gekomen via mond-tot-mondreclame, dus je moet elkaar beter leren kennen. Als er inzicht is in de klant en zijn wensen, volgt er een stappenplan. Hierbij wordt gekeken naar de infrastructuur, de internetconnectiviteit, de redundantie en de opzet van het netwerk. Dit is immers het fundament voor een bedrijfsomgeving.”

“Vervolgens komt in de tweede laag de telefonie aan bod. Hiervoor zijn verschillende oplossingen zoals RoutIT, Xelion en bellen via Microsoft Teams. Het inrichten van de werkplek is een volgende stap. Hiervoor hebben we gekozen voor Microsoft Surface en HP-laptops. Belangrijke pijler in onze dienstverlening is het bieden van totaalbescherming waarvoor wij onder andere werken met Microsoft 365 Endpoint Manager en Fortinet”, aldus Guus.

Leaseconcept

Veel producten kunnen worden aangeboden in een leaseconcept, waarbij de restwaarde aan het einde van het leasecontract direct in het tarief wordt verrekend. Na het aflopen van de leasetermijn gaan producten een proces van recycling in, zodat er niets onnodig verloren gaat en wordt vernietigd. Partner WerkWent speelt een belangrijke rol bij dit recyclen. Voor de klant betekent de circulaire aanpak een goed groen gevoel en lagere operationele kosten.” Daarmee is het vormen van een klantspecifieke Roadmap en Lifecycle management een prominent onderdeel van het concept van ICT&Co.

WerkWent, een mooie partner

WerkWent uit Weurt helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden van een geschikte baan. Hierbij zetten zij ook trainingen en coaching in. Coaching is altijd maatwerk. Trainingen variëren van korte vaardigheidstrainingen tot complete beroepsopleidingen vanuit de Academy. WerkWent is gespecialiseerd in de ICT-branche en is daar actief in de markt via onder andere ICT & Co.

Directeur Godfried Beek van WerkWent: “Veel van onze medewerkers hebben een Wajong of WIA-uitkering. Dat kan zijn omdat ze een indicatie hebben zoals autisme, PDD-NOS, ADHD, Asperger of bijvoorbeeld een lichamelijke beperking. WerkWent legt de nadruk op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Hiermee verkleinen we de afstand tot de arbeidsmarkt voor deze doelgroep.”

Meer weten over ICT&Co? Mail dan naar info@ictenco.nl of bezoek de site: ictenco.nl.

 

(Dit artikel van Hans Steeman verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 5)

Mobiele versie afsluiten