Drie trends die resellers in het oog moeten behouden in 2024

Steven Blees, Enterprise Sales Director BeNeLux at Juniper Networks

Juniper-Logo-smallResellers die hun weg willen vinden in het technologische landschap van 2024 zullen drie belangrijke trends nauwgezet moeten volgen. Dit zijn: ontwikkelingen in het gebruik van AI, de samenwerkingsdynamiek binnen kanaalecosystemen en de strategische overstap naar AI-datacenters op locatie. Elk van deze trends zal een belangrijke stempel op het resellerlandschap gaan drukken.

De opkomst van AI-tools en LLM’s

Naarmate generatieve artificial intelligence (GenAI) en large language models (LLM’s) zich verder ontwikkelen zullen partners meer van dit soort oplossingen in hun aanbod moeten gaan opnemen. Klanten zullen dit gaan gebruiken voor het inrichten van intelligentere netwerken met een hogere reactiesnelheid. In plaats van een helpdesk te bellen om naar een oplossing voor een probleem te vragen, zullen eindgebruikers simpelweg het netwerk kunnen vragen waarom hun Zoom-sessie niet werkt. Het netwerk zal in dat geval automatisch een diagnose stellen en het probleem verhelpen. Daarnaast zullen LLM’s worden ingezet voor de ontwikkeling van voorspellende tools die bijdragen aan proactiever onderhoud van IT-omgevingen. Op die manier kunnen onregelmatigheden worden verholpen voordat ze tot problemen uitgroeien.

In 2024 zullen bedrijven AI op nog veel meer manieren in de praktijk gaan toepassen. Artificial intelligence was aanvankelijk een modewoord; het bleef enigszins onduidelijk welke mogelijkheden deze technologie zou kunnen bieden. Daar is nu verandering in gekomen; AI heeft inmiddels lang en breed bewezen een nuttig hulpmiddel te zijn. Met de opkomst van ChatGPT begint de wereld oog te krijgen voor de impact waarvoor AI kan zorgen, zeker als die met bestaande technologieën wordt geïntegreerd. Veel bedrijven en hun channelpartners zullen het voordeel inzien van het gebruik van door een LLM ondersteunde AI assistants die helpen met het beheer van het netwerk en eindgebruikers aan een oplossing voor netwerkproblemen helpen.

Het belang van channel ecosystemen

Het model van een channel ecosysteem wordt toegepast door steeds meer leveranciers, partners en resellers, omdat dit bijdraagt aan een beter geïntegreerde klantenervaring. De kracht van het ecosysteem brengt verandering in de enigszins geïsoleerde structuur van traditionele relaties en helpt uiteenlopende partners om gezamenlijke doelen te realiseren. Ze kunnen hun kennis delen en steeds innovatievere oplossingen ontwikkelen waarmee klanten optimale resultaten kunnen boeken. Een partner die zich op een nichemarkt richt kan met een dergelijke samenwerking zijn reikwijdte naar andere gebieden uitbreiden.

Een samenwerkend ecosysteem biedt eindgebruikers toegang tot betere producten en diensten. Leveranciers zullen namelijk op zoek gaan naar de meest efficiënte manier om hun doelen te bereiken en daarvoor een beroep doen op hun gedeelde kennis en ervaring. Door samen te werken kunnen partners uitgebreidere oplossingen aanbieden die ook aantrekkelijk zijn voor organisaties buiten hun specifieke doelmarkt. 

Klanten aan datacenter-autonomie helpen

Veel organisaties zijn tot het besef gekomen dat de publieke cloud niet zo simpel en goedkoop is als ze hadden verwacht. Migratiespijt is aan de orde van de dag. We horen tal van verhalen van bedrijven die hun workloads terug uit de cloud halen en in private datacenters op locatie onderbrengen.

We zien nu hetzelfde gebeuren met plannen voor de inrichting van nieuwe AI-datacenters. Dit keer zullen bedrijven echter slimmer en bedachtzamer te werk gaan. Het is zonder meer waar dat het bouwen van een nieuw GPU-cluster een kostbare aangelegenheid is, maar dat geldt ook voor het inhuren van dezelfde capaciteit bij een hyperscaler. Veel bedrijven zullen ervoor kiezen om een AI-datacenter op locatie te bouwen. Dit biedt hen meer grip op zaken en zorgt voor krachtiger beveiliging en – uiteindelijk – lagere kosten ten opzichte van alternatieve oplossingen in de publieke cloud. Partners kunnen inspelen op deze ontwikkeling. Door het uitbreiden van hun aanbod met diensten voor de datacentermarkt kunnen zij hun omzetkansen vergroten.

Kansen in 2024

In 2024 zullen door LLM’s en channel ecosystemen ondersteunde AI assistants partners enorme kansen bieden; dit is kortom echt een trend om rekening mee te houden. Het kan zorgen voor verdere winstgevendheid en groei in een tijd waarin concrete toepassingen van AI en LLM’s voor het oprapen liggen. Verder is het belangrijk dat resellers oog hebben voor het feit dat steeds meer bedrijven van de cloud teruggaan naar on-prem. Er liggen namelijk volop kansen voor resellers om hun klanten met deze migratie te helpen, zolang ze over de juiste expertise en oplossingen beschikken om hen tijdens dit traject terzijde te staan.

Mobiele versie afsluiten