Directeur Machcloud; 2020 was hyper

Het jaar 2020 is in één goed woord samen te vatten en dat is hyper. Dat vindt tenminste Machclouds directeur Kees van der Borst. En als het aan hem ligt mogen we dat woord voor 2021 vergeten.

Hypergroeicurve

Microsoft Teams maakte in het begin van 2020 een hypergroeicurve door. Met wereldwijd honderd miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Ook telefonie via Teams krijgt vaart. Ook Zoom maakt een enorme groei door, dat sinds kort ook geschikt is voor zakelijke telefonie. En daarmee is er een opvallende communicatiemogelijkheid op de markt bijgekomen. Ook onze partners hebben met Zoom-telefonie een interessante mogelijkheid om klanten te voorzien van innovatieve communicatie en samenwerkingsdiensten.”

Risico’s van het gebruik?

“Het is duidelijk dat er behoefte is aan betrouwbare samenwerkingstools. De cijfers beamen dit. Maar is er wel voldoende nagedacht over de risico’s van het gebruik van deze tools? Zoom is vaak in verband gebracht met veiligheidsrisico’s. Maar deze risico’s gelden voor elke techniek.”

Amerikaanse Hyperscalers

“De term Hyper komt in 2020 ook voorbij als de Amerikaanse Hyperscalers, met het ongeldig verklaren van Privacy Shield door EU Hof van Justitie, verboden wordt om Europese data in een Amerikaanse cloud op te slaan. Gelukkig komt met deze ontwikkeling meer aandacht voor het beveiligen van persoonsgegevens. We verbazen ons soms over het gemak waarmee diensten van derden in een publieke cloud zijn gebruikt voor bijvoorbeeld telecommunicatiediensten. Gelukkig zien we in toenemende mate bewustwording van zoiets vertrouwelijks als een zakelijke telefoondienst met goede encryptie en authenticatie te beveiligen. En onze oplossing om met Teams te bellen zonder dat klanten Microsoft- wachtwoorden hoeven te delen met wie dan ook, valt dan ook in goede aarde.”

‘Gelukkig zien we in toenemende mate bewustwording van zoiets vertrouwelijks als een zakelijke telefoondienst’

Onafhankelijk adviseur

“We adviseren partners om de rol van onafhankelijk adviseur in te nemen. Als klanten op basis van het advies de huidige diensten inruilen en de nieuwe dienst blijkt onveilig te zijn, dan is het niet moeilijk om te raden wie ze de schuld zullen geven. Vergeet niet: integratie van IT en telecommunicatie is niet zo eenvoudig als het lijkt. Is er een garantie dat belgegevens beveiligd zijn? Wordt er voorkomen dat er gebeld wordt naar dure bestemmingen? En moet er een bestaande PBX zijn gekoppeld en geconfigureerd? Hoe zit het met het kunnen beheren van licenties, huntgroepen, tijdschema’s, automatische assistenten en beheer van vaste en mobiele telefoonnummers?

Hypernerveus

”Laten we niet hyperactief de stap naar nieuwe technologie maken. Succes is bepaald door een goed voorbereid migratieplan, de keuze van het juiste platform en aandacht voor de mensen die de technologie gaan gebruiken. Het komend jaar zullen we met nieuwe spelers zoals Zoom, de uitfasering van Skype4Business en de invoering van werkplek virtualisatie voor thuiswerken, voldoende nieuwe kansen zijn om klanten te voorzien van de juiste digitale communicatie- oplossingen. Zonder dat iemand daar hypernerveus van hoeft te worden.”

Mobiele versie afsluiten