Digitale basiskennis ‘key’ voor bestaansrecht organisaties

Column Marloes de Ruiter

Marloes de Ruiter WeprocessAls je binnen het IT-domein werkt voor klanten die vaak nog weinig of niets ‘digitaal’ op orde hebben, sta je altijd letterlijk met je pootjes in de klei. Daar moet je van houden en tegen kunnen. Denk maar eens aan een supportmedewerker, die soms de hele dag hoort dat ‘iets niet werkt’. Soms ligt het echt aan een bug, maar vaak is het ook basiskennis die alle medewerkers eigenlijk zouden moeten hebben.

Te vaak zie ik een kloof tussen IT en de rest van de organisatie, terwijl ik heilig geloof dat iedere medewerker over tien jaar ‘digitale basiskennis’ moet bezitten. En dat kan bijvoorbeeld al zijn; de basis van Excel en het zelf kunnen opzoeken en analyseren van data in softwaresystemen. Maar hoe krijg je dat als organisatie voor elkaar?

Start bij directie

Dit start wat mij betreft bij het managementteam en/of de directie. Je weet dat er werk aan de winkel is als je binnen een team te vaak hoort ‘dat IT dat maar moet regelen’. Zeker wanneer het dan gaat om een simpele formule in een Excel-bestand. Als de leiding al leeft met die gedachte, hoe moet het dan met de mensen die zij aansturen?

De druk op het IT-team kan vaak al aanzienlijk worden verminderd als medewerkers zelf weten hoe ze bepaalde zaken kunnen oplossen. Hierbij is het belangrijk dat managementleden hun ‘zwakke digitale punten’ herkennen en durven uitspreken. Op die manier kom je al snel tot een lijstje waar het IT-team op kan acteren. Bijvoorbeeld door het organiseren van cursussen, opstellen van FAQ’s of kennissessies.

Vragen omzetten in kennis

Vragen uit de organisatie worden dan omgezet in kennis en die maak je voor iedereen toegankelijk. Zo werk je samen aan een betere digitale cultuur, gestuurd vanuit het MT. En je vermindert de druk op het IT-team, die dan weer hun handen vrij hebben voor doorontwikkeling, optimalisaties en groei van je organisatie. Deze werkwijze zit vaak standaard al ingebakken in ‘echte digitale organisaties’, maar kom ik niet tegen bij minder digitale bedrijven.

Het is voor mij ondenkbaar dat deze twee werelden altijd separaat van elkaar zullen bestaan. Digitale kennis moet leven in de hele organisatie en worden gestimuleerd vanuit het managementteam. Sterker nog, in mijn ogen zullen bedrijven die dit blijven zien als twee aparte werelden geen bestaansrecht hebben in de toekomst.

Marloes de Ruiter is eigenaar van IT-bedrijf Weprocess en voorzitter van het netwerk Zoetermeerse Zakenvrouwen. In 2020 is Marloes genomineerd voor de VIVA400, een selectie ondernemers die uitblinken in hun vakgebied.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Mobiele versie afsluiten