De NAS blijft handig en belangrijk voor de zakelijke markt

synology-nasEen van de opties voor de opslag van data in de zakelijke markt, en dan vooral het SoHo en MKB segment, is het gebruiken van een NAS. Aan de aanbodzijde is dat een overzichtelijke markt met in Nederland minder dan een dozijn merken. Aan de vraagzijde is het een verhaal. De belangstelling voor deze vorm van storage lijkt onder druk te staan.

NAS alleen voor dataopslag

Toen de eerste NAS devices werden geïntroduceerd was de marktvraag simpel. De klant wilde zijn data op een centrale plek in zijn netwerk kunnen opslaan. Alleen de data en geen applicaties. Het concept van gezamenlijk aan documenten was nog amper ontwikkeld, dus daar hoefde een NAS geen oplossing voor te bieden. Opslag van data in de cloud was ten tijde van de introductie van de eerste NAS devices in het beste geval een exotische optie.

Tegenwoordig is de markt totaal anders. Iedere consument en ondernemer weet dat data in de cloud kunnen worden opgeslagen. Steeds meer applicaties worden als SaaS dienst afgenomen, waarmee de data zelf ook weer in de cloud beland. De vraag die daarom vaker wordt gesteld is over er nog wel goede argumenten zijn voor het gebruik van een NAS om data op te slaan.

NAS is meer dan opslag

Om die vraag te kunnen beantwoorden moet gekeken worden naar de moderne NAS en de gebruikersprofielen. Dan blijkt al direct dat er een tweedeling is op de NAS markt. Er zijn devices die nog steeds niet veel meer doen dan dataopslag. Die machines zijn daarbij voor zowel de twee eerder genoemde segmenten bedoeld als voor grotere organisaties. De laatsten zullen vaker op een NAS met 19” maatvoering kiezen, dan de bekende stand alone devices.

Het andere deel van aanbod bestaat uit devices waarvan het OS kan worden uitgebreid met tal van applicaties. Deze NAS machines ondersteunen collaboration, het delen van agenda’s evenzo makkelijk als tal van meer consumententoepassingen zoals streaming.

Een moderne NAS kan dus een alternatief zijn voor SaaS en andere cloud oplossingen. Kijkend naar de ontwikkelingen aan de aanbodzijde van NAS machines lijkt dat een moeilijke concurrentiestrijd. Het aantal merken op de Nederlandse markt blijft beperkt in vergelijking met andere landen. De verklaring daarvoor is dat er zoveel breedband in het land is dat de meerkosten voor de aanschaf van een NAS voor sec dataopslag minder logisch is.

NAS als belangrijke schakel en alternatief

Dat een abonnement voor cloud opslag op maandbasis goedkoper is dat de aanschaf en het onderhoud van hardware klopt. Maar wie alleen daarnaar kijkt als gebruiker of als leverancier ziet iets over het hoofd. Een NAS is en blijft perfect om deel uit te maken van een goede back-up strategie. Het is een belangrijke schakel.

Verder komt het met enige regelmaat voor dat bedrijven liever geen gebruik willen maken van bekende internationale cloud aanbieders. Op die trend spelen twee groepen in. Aan de ene kant zijn er de nationale providers die oplossingen op hun netwerk in nationale datacenters aanbieden. Aan de andere kant zijn er de producenten van NAS devices die apps van derden mogelijk maken om de NAS tot een eigen platform voor meerdere taken uit te breiden.

Hoewel er nadelen kleven aan het toevertrouwen zowel dataopslag als andere taken (trefwoord: SPOF) aan een NAS is het wel een reële businesscase in delen van de zakelijke markt. Sterker nog wie de TOC van een NAS (die niet 24/7 wordt gebruikt) doorrekent kan tot de conclusie komen dat een paar TB in de cloud echt duurder is. Een NAS is naast een belangrijke schakel voor de 1-2-3 regel ook een van de drie opties voor bepaalde dataopslag en zaken als collaboration voor met name SoHo en het MKB. Meer keuze is altijd handig en beter.

Mobiele versie afsluiten