De beste business cases in de Telecom van 2018

De beste business cases in de Telecom van 2018

In het Rotterdamse Zalmhuis zijn op 15 november tijdens het gala-diner de Telecom Inspirience Awards 2018 uitgereikt. Ruim 130 gasten waren getuige van de uitreiking van deze jaarlijkse vakprijs. Lees hier welke business partners met een van de negen Inspirience Awards naar huis ging.

Het is het zesde jaar op rij dat de Telecom Inspirience Awards zijn uitgereikt. De Telecom Inspirience Awards draaien om het vieren van de successen van het ICT- en Telecom-partnerkanaal. De 15 personen tellende vakjury had in de weken voorafgaand aan de uitreiking wederom de zware taak om de beste projecten te kiezen uit de vele tientallen inzendingen van dit jaar. In zes categorieën werd een klantproject gelauwerd. Daarnaast zijn een award uitgereikt voor de business partner met de beste marketingcampagne en de business partner met het beste specialisatieconcept.

Best Cloud Communications Project 2018

Adatum ICT & Telecom
Klantcase: Sensoor

Sensoor is de Landelijke Luisterlijn, dag en nacht het hele jaar bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Per mail, per chat en 24/7 per telefoon. Met ruim 2.800 toestellen, 30 locaties en ruim 1.700 vrijwilligers (thuiswerkers), voeren de medewerkers van Sensoor jaarlijks meer dan 290.000 gesprekken met mensen die angstig zijn, het leven niet meer zien zitten, onzeker zijn of behoefte hebben aan contact. Adatum is gevraagd een uniek VoIP-communicatieplatform op te zetten met een volledig geïntegreerd dashboard waarop de gebruikers real-time allerlei data kunnen verwerken, waarbij e-mail, chat en telefonie op één platform samenkomen. met het IP Businessmanager VoIP Cloud communicatieplatform van Adatum is dit project van scratch af aan opgebouwd onder behoorlijke tijdsdruk (drie maanden). Alle aangesloten toestellen waren IP en zijn hergebruikt. Omdat het IP Businessmanager VoIP Cloud communicatieplatform géén licentiemodel kent, zijn ook de maandelijkse besparingen aanzienlijk. De stabiliteit en continuïteit van het communicatieplatform, alsmede de verwerking van alle ingevoerde data waren echter prio 1. Al het andere is daaraan ondergeschikt. Het landelijke 0900-nummer is eveneens omgezet. Door onder andere de samenwerking met Justitie, de ACM en Voiceworks heeft Adatum de beschikking over alle inkomende nummers, waardoor snel geschakeld kan worden bij calamiteiten. Er zit een zéér streng rechtenbeleid op het platform en in alle lagen maken we gebruik van zeer uitgebreide encryptie modules. De vrijwilligers krijgen een hashcode te zien van het nummer en de beller en vrijwilliger kunnen daardoor volledig anoniem met elkaar praten. Ook voor de gehele organisatie Sensoor zelf is het platform afgeschermd. Er vinden jaarlijks bijna 6.000.000 minuten aan gesprekken plaats via het platform.

Juryrapport
“Hier is niet de gemakkelijkste weg gekozen, maar de weg die voor de klant het beste is. Een prachtige implementatie op een plaats van levensbelang.”

Best Contact Center Project 2018

Bmetric

Klantcase: Telia Company

Telia Company is een leading internationaal telecombedrijf met 182 miljoen klanten verspreid over de wereld. Telia telt 26.122 medewerkers en gebruikt een substantieel deel daarvan om contacten te onderhouden met hun prospects en klanten. Het grote vraagstuk voor Bmetric was het combineren van het online contactkanaal met de offline contactkanalen zoals chat en telefoon. Het primaire doel was zoveel mogelijk bezoekers online te laten converteren zonder ondersteuning van offline contactkanalen dit om onnodige contactmomenten te mijden en kosten te drukken. Daarnaast moesten hoogwaardige online leads die online niet zouden converteren verder geholpen worden zodat deze leads toch zouden converteren. Het ideaalbeeld: Minder calls, Hogere online conversie, Hogere offline conversie. Bmetric heeft hiervoor een zelflerend model opgezet dat via een Javascript draait op de websites van Telia. Dit model baseert op basis van gedragsanalyse van bezoekers, in welke mindset deze bezoeker is en wat hij nodig heeft om zijn customer journey succesvol te eindigen. Het model combineert; machine learning, hypotheses, analisten en een feedbackloop om elke bezoeker individueel van een gepersonaliseerde call to action te voorzien. Deze call to actions zijn oneindig variërend en vallen in de categorieën van: Call-ins, Call Backs en online promoties. De winst voor de klant is bij deze case erg concreet te meten. Via online tracking en calltracking ( het aanbieden van unieke telefoonnummers per bezoeker) kan elke actie en reactie gemeten worden. Bmetric kan zo via een dashboard realtime de informatie communiceren met haar partners. 1) Reductie in onnodige calls 2) Verhoging van het aantal hoogwaardige leads 3) Verhoging online conversie 4) Verhoging callcenter conversie. Dit leidde tot een enorme stijging in het totaal aantal conversies.Wat dit project bijzonder maakt is het effectief toepassen van machine learning met menselijke kennis.

Juryrapport
“Deze case laat prachtig zien dat klantcontact véél verder gaat dan alleen telefonie. Voor dit project is een innovatief, slim systeem opgeleverd met concrete resultaten voor de klant. Dit is innovatie!”

Best Healthcare Project 2018

Ascom

Klantcase: Erasmus MC Rotterdam

Het Erasmus MC is een Universitair Medisch Centrum en het grootste ziekenhuis van Nederland. Het Erasmus MC is de afgelopen jaren grondig vernieuwd en gemoderniseerd. In mei is een volledig nieuw ziekenhuis in gebruik genomen. In deze nieuwe accommodatie wilde het Erasmus MC een integratie van meerdere technieken op het gebied van bewaking van en communicatie tussen patiënten, zorgverleners en buitenwereld tot stand te brengen. De juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon in het ziekenhuis: dat is de essentie van het nieuwe communicatieplatform van Ascom dat het Erasmus MC in Rotterdam in mei in gebruik heeft genomen. Ascom kreeg de leidende leveranciersrol om het Medisch Integraal Communicatie- en Informatiesysteem (MICIS) te implementeren, waarbij verschillende partners werden aangehaakt om de volledige communicatie binnen het ziekenhuis op één platform te routeren. Aan de basis ligt het Ascom Healthcare Platform dat missiekritische systemen naadloos koppelt met mobiele oplossingen. De diverse informatiestromen binnen het ziekenhuis komen binnen op dat platform en het platform geeft vervolgens de meldingen door via de Ascom Myco zorgsmartphone. De winst voor de klant is dat communicatie binnen het ziekenhuis is gecentraliseerd en dat maakt het werkproces eenvoudiger. Patiënten krijgen een polsband en zijn daarmee gelinkt aan het platform. Het platform weet wie, op welk tijdstip, op welke afdeling, voor welke patiënt verantwoordelijk is. Hierdoor komt de melding altijd bij de juiste zorgverlener terecht. Dit verlaagt de werkdruk, maakt de inzet van zorgverleners flexibeler en dat resulteert in betere zorg voor de patiënt. Het systeem is ook in staat om medische informatie uit het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) te koppelen. Zo hebben de patiënten de vrijheid om zich door het ziekenhuis te bewegen, maar zijn ze altijd te helpen in geval van nood.

Juryrapport
“Dit winnende Healthcare Project levert voor zorgverleners een aanzienlijke efficiency-verbetering op. De koppeling van alles aan alles. Indrukwekkend.”

Best IoT Project 2018

MCS
Klantcase: The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup is een project om plastic afval, de zogenaamde Plastic Soup, op te ruimen uit de oceanen. Het is bedacht is door Boyan Slat. Hij ontwierp in 2012 een drijvende installatie van lange drijvende armen die in de vorm van een V op strategische plekken in zee worden geplaatst. Door de stroming moet het plastic worden gevangen, waarna het wordt opgeslagen en opgehaald door een tanker. The Ocean Cleanup wilde graag alarmeringen ontvangen als hun systeem zou beschadigen. Tevens wilden ze graag data verzamelen over de effecten van golven op de constructie.  Door alle 50 compartimenten die maximaal 600 meter uit elkaar liggen te voorzien van draadloze sensoren kon The Ocean Cleanup alarmering ontvangen over lekkages en vervormingen in de compartimenten. Bij zwaardere stormen wordt live data over het effect van de golven op de gehele constructie van 600 meter breed doorgestuurd. Ieder compartiment is voorzien van een watersensor/flotter om lekkage te detecteren en een strain gauge sensor per compartiment die vervormingen aan de structuur meet. MCS heeft een Private LoRa-netwerk met twee zenders gebouwd om het totaal redundant dekkend te krijgen. The Ocean Cleanup kan met dit systeem altijd direct inzicht krijgen hoe het systeem functioneert en of het nog intact is. Eventuele reparaties kunnen hierdoor direct uitgevoerd worden. Tevens wordt de data verzameld om het design van het gehele concept te kunnen verbeteren. Hierdoor zijn er misschien minder Ocean Cleanup-systemen nodig om alle oceanen op te ruimen.

Juryrapport
“Dat met Internet of Things slimme en waardevolle doelen gerealiseerd kunnen worden, bewijst deze inzending. Een baanbrekend project waarbij IoT onmisbaar is. Sterk in zijn eenvoud, en nu eens niet een project waar de gretigheid van de mens gediend wordt, maar waar wordt bijgedragen aan de toekomst van de planeet.”

Best Mobile Project 2018

Arcadis Nederland
Klantcase: Noord/Zuidlijn

Op 21 juli 2018 is de Noord/Zuidlijn geopend. Tegelijk met de opening is ondergronds mobiel internet en bellen mogelijk. Mobiele dekking is geactiveerd door de mobiele operators Vodafone, T-Mobile, Tele2 en KPN. Dit is beschikbaar op alle ondergrondse stations en de bijbehorende en aansluitende tunneldelen met een totale lengte van 7,1 kilometer. Naar schatting maken ongeveer 120.000 metroreizigers per dag gebruik van de Noord/Zuidlijn, die daar mobiel bereik willen hebben. Arcadis heeft sinds 2002 een samenwerkingsverband met de gezamenlijke mobiele operators voor de zogenaamde “publieke telecom projecten”. De operators bieden de mobiele bereikbaarheid voor bellen en internetten in complexe objecten, zoals tunnels en grote treinstations in heel Nederland. Per project  wordt er vanuit de operators gezamenlijk een leading operator gekozen. Voor de Noord/Zuidlijn was dat Vodafone. Vodafone had de leiding om het radiotechnisch ontwerp op te stellen namens alle mobiele operators. Arcadis begeleidde het project en verzorgde de interacties tussen en samen met mobiele operators en de overige stakeholders. Op het gehele ondergrondse metrotraject van de Noord/Zuidlijn is 2G-, 3G- en 4G-mobiele dekking beschikbaar. In de maanden voorafgaand aan de opening is het mobiele netwerk uitgebreid getest, voor een optimale werking van het systeem.

Juryrapport
“In deze winnende case is goede connectivity in een – voor netwerken – moeilijk toegankelijke omgeving gerealiseerd. Arcadis heeft goed begrepen hoe je een dergelijk project van de grond krijgt en kunt realiseren.”

Best UC Project 2018

Com1
Klantcase: Red Bull Media House – Wings for Life World

Red Bull Media House organiseert een van de  grootste TV producties ter wereld: de Wings for Life World Run. Deze eendaagse wereldwijde hardloopwedstrijd, wordt live in alle 35 deelnemende landen uitgezonden, vanuit een tijdelijk HQ in Oostenrijk (400 medewerkers). Com1 moest hiervoor internationale voice-diensten, networking voor broadcast, security en wireless netwerk leveren voor een wereldwijd event dat één dag draait, en dit opbouwen van niets tot een operatie waarin 400 man met elkaar kunnen communiceren en 35 landen live kunnen uitzenden. Het tijdelijke HQ in Oostenrijk, gehuisvest in een grote sporthal zonder ICT-infrastructuur, is door Com1 voorzien van een networking- en voice-infrastructuur om de complete wereldwijde productie te ondersteunen. Het is voorzien van een complete UC- en ICT-infrastructuur, en een eigen TV-studio voor één van de meest complexe broadcast projecten ter wereld. Dit project is door Com1 ingevuld op basis van de PlainEazy bouwblokken, die zijn gebaseerd op een mix van ‘best of breed’ vendoren. Dit is een project waar nagenoeg alle aspecten van ICT in terugkomen (networking, wireless, security, broadcasting, storage, voice-diensten), maar bovenal is dit een UC-project. Er zijn intercompanelen geplaatst met geprogrammeerde knoppen/functies, waarop per paneel tot 32 kanalen communicatie binnenkomt. Dit kunnen lokale kanalen binnen de studio in Oostenrijk zijn, maar ook kanalen naar alle landen waar de wedstrijd gelopen wordt. Er kunnen groepsgesprekken en 1-op-1 gesprekken opgezet worden met een druk op de knop zodat er zeer korte communicatielijnen zijn tijdens het live event. Tevens kunnen er naar behoefte à-la-minute aanpassingen gedaan worden in beschikbare functies. Aan de achterkant is het internationale telefonieverkeer gekoppeld op deze intercom-panelen, en op vaste toestellen of mobiele DECT-toestellen. (lokale GSM-gesprekken uit het buitenland, inclusief WhatsApp, Social Media, Broadcasting).

Juryrapport
“Een indrukwekkend, complex en uitdagend UC-project. UC gaat over het integreren van communicatiekanalen. Deze case is daar een duidelijke exponent van met niet-alledaags elementen.”

Marketing Award 2018

SLTN Inter Acces
Marketingproject: Samenwerking met Rico Verhoeven

Ondernemen is topsport; vanuit deze gedachte wilde SLTN zichzelf positioneren als top-bedrijf in samenwerking met een sympathieke topsporter. Vanuit een SLTN-personeelslid die de manager van Rico Verhoeven persoonlijk kent, was de link snel gelegd .  Al brainstormend kwamen zij tot de conclusie dat er gezamenlijk mogelijkheden lagen. Rico is naast sporter ook een fit-icoon voor velen. Hij wilde hen door middel van een mobiele applicatie de mogelijkheid bieden om volgens zijn filosofie gezonder en fitter te kunnen leven op een moment dat hen schikt. Rico Verhoeven wilde daarom beschikken over een app voor zijn eigen commerciële/persoonlijke branding. SLTN heeft deze samen met hem ontwikkeld. Gaande dit proces hebben SLTN en Rico Verhoeven besloten een verdere samenwerking, qua sponsoring en overige commerciële activiteiten, uit te bouwen. De klanten van SLTN zijn positief verrast door de combinatie van SLTN en Rico Verhoeven. Daarnaast vinden klanten Rico Verhoeven een zeer sympathieke persoonlijkheid die vanuit niets heel veel heeft bereikt. Uiteindelijk heeft dit voor SLTN heel veel media-exposure opgeleverd en voor Rico Verhoeven een platform waarmee hij zijn fans kan bereiken. SLTN en Rico bekijken op dit moment met elkaar hoe de mobiele applicatie als tool kan worden uitgebreid om Rico’s ambities voor een gezondheidsplatform te kunnen realiseren.

Juryrapport
“Topsport combineren met het bedrijfsleven is niet nieuw, maar de visie en de daaraan gekoppelde doelstellingen om ook een app in te zetten om Nederland gezonder te maken is mooi. Converse All Stars is zo groot geworden.”

Best Specialized Partner 2018

Adatum ICT & Telecom
Specialisme: Goede doelen-concept

Adatum levert een volwaardige telefonieoplossing met het IP Businessmanager communicatieplatform. Het IP Businessmanager Charity concept biedt dat stichtingen, goede doelen, verenigingen en organisaties die betrokken zijn bij het welzijn van mens en dier, deze telefonieomgeving geheel kosteloos geleverd krijgen. Het doel van de IP Businessmanager Charity is er voor te zorgen dat het geld niet naar dure communicatieoplossingen gaat, maar dat dit in de eigen organisatie kan worden geïnvesteerd. Deze klanten vormen een kwetsbare groep, want telefonische bereikbaarheid is meestal wel hét medium om met hun sponsoren, achterban, zorggroep en donateurs in contact te blijven. Met het IP Businessmanager Charity communicatieplatform zijn er feitelijk bijna geen eenmalige investeringen en zijn de maandelijkse kosten nihil. Dit trekt Adatum door naar de hardware door gebruik te maken van bestaande apparatuur, of in samenwerking met leveranciers, waarbij de producten tegen zwaar gereduceerde prijzen worden geleverd. Zo heeft Adatum over 2017 bijna 3.600.000 euro bespaard voor de aangesloten organisaties. Momenteel worden twee tot drie Charity-omgevingen per week uitgerold. “Charity is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen project aan het worden en inmiddels hebben we twee personen fulltime hier op zitten. Binnen de Charity-omgeving zien we dat de organisaties ook met elkaar praten en ons aanbevelen. Adatum bedient inmiddels al een groot aantal van de bekende goede doelen en dit neemt dus elke week toe: tussen de 300 en 400 organisaties.

Juryrapport
“Een prachtig initiatief om gratis telecomoplossingen te bieden aan welzijnsorganisaties en daarbij ook nog precies snappen wat deze organisaties aan communicatietechnologie nodig hebben.”

Personality of the Year 2018

Pieter van Eldonk – BusinessCom

Bijzonder dit jaar was de uitreiking van de award voor Personality of the Year 2018 aan Pieter van Eldonk van BusinessCom. Omdat hij tijdens de uitreiking in Las Vegas was, sprak hij de zaal met een videobericht toe waarin hij zijn award opdroeg aan de overleden André de Haas, de oprichter van BusinessCom. Pieter van Eldonk is een ondernemer in hart en nieren en heeft samen met zijn team, toeleveranciers en vooral business partners BusinessCom tot een van de voorlopers in telecomdistributie gemaakt. BusinessCom is tevens de enige distributeur die met My-Connect een volledig eigen Cloud Telefoniedienst heeft. Door het overlijden van André de Haas heeft Pieter onlangs een stap hoger moeten zetten in de holding. Ook deze lastige taak vult hij tot nu toe met verve in. De ouders van Pieter, die wel aanwezig waren op de Award Night, mochten de award in ontvangst nemen uit handen van host Jeroen Smits.

Mobiele versie afsluiten