De AVG is er nu drie jaar – wat is er echt veranderd?

Invulling van het begrip trusted advisor

AVG-GDPRLater deze maand is het drie jaar geleden dat de AVG echt is gaan gelden. Uiterlijk vanaf dat moment moet elke onderneming en instelling goed op de opslag en verwerking van data letten. Om dat mogelijk te maken is de IT dienstverlener onmisbaar. Wat is voor die groep aan de business veranderd?

Veel aandacht voor 2018

In de opmaat naar het weekend van 25 mei 2018 is er door fabrikanten en distributeurs enorm veel aandacht besteed aan de komst van de AVG. Het was het onderwerp voor speciale dealerdagen en roadshows, in Nederland en elders. Centraal daarbij stond uiteraard de eindklanten beter te kunnen helpen om aan de AVG te voldoen.

Commercieel zou de periode tot aan mei 2018 interessant moeten zijn, maar uit gesprekken bleek ook iets anders. Klanten maakten geen haast met aankopen om compliant te kunnen worden. Zelfs de noodzakelijk inventarisaties kwamen pas laat op gang. Het gevolg was een forse werkdruk voor het kanaal vlak voor de deadline.

Stilte na mei 2018

Daarna werd het stil. De pers verlegde de aandacht naar andere onderwerpen en vanaf de aanbodzijde werden weer andere onderwerpen en innovaties naar voren geschoven. Iedereen met enige kennis van de materie wist echter ook dat een groot deel van de bedrijven, overheden en instellingen nog helemaal niet compliant kon zijn. Ook de IT dienstverleners zelfs hadden nog wel wat achterstallig onderhoud voor de systemen en procedures. Die processen lopen nog steeds, AVG compliant blijven vergt immers de nodige aandacht.

Ingeburgerd in 2021

Anno 2021 is de AVG redelijk tot goed ingeburgerd. Iedereen heeft er van gehoord. Dat het onderwerp regelmatig de pers haalt draagt daaraan bij. Maar wat is er nu echt veranderd voor de reseller en zijn klanten?

Wie de vragen uit de markt van 2017 naast die van 2021 ziet een paar verschillen. Meer dan ooit vraagt men waar data staat opgeslagen. Het label “EU” of “Nederland” wordt wat dat betreft meer gewaardeerd. Maar nog veel vaker komt het voor dat aanbieders zelf al de diensten en producten voorzien van het label “AVG compliant” (voorbeeld). Het is commercieel heel gewoon daar proactief over te communiceren. Daar over beginnen is uit concurrentie overwegingen ook gewoon nodig. De klant wil namelijk op dat punt ontzorgd worden.

De term compliant wordt sinds 2018 veel meer gebruikt. Het gaat hand in hand met een toename van diensten die bijdragen aan de AVG te kunnen blijven voldoen. Waar enterprises en overheden teruggrijpen op consultants om daarbij te helpen is er voor het MKB een andere oplossing. Die heet vertrouwen en dat wordt geleverd door de IT dienstverlener. Het MKB leunt meer dan ooit op de kennis en expertise van de IT dienstverlener. Ook als de AVG om veel meer gaat dan hardware, software en data. Als iets heeft invulling heeft gegeven aan de term “trusted advisor” dan is het wel de invoering van de AVG drie jaar geleden.

Mobiele versie afsluiten