Daan de Wever van de Destiny groep over Covid-19 impact op de business

Donderdag 11 juni hield de Destiny groep een webinar over de huidige Covid-19 crisis en hoe het bedrijf daarmee omgaat. Daarmee reageerde CEO Daan de Wever op de vragen van zijn Nederlandse collega’s. De markt voor communicatiediensten van België en Nederland  zijn immers, net als de reacties op de crisis, verschillend.

Déjà vu

Destiny is in 2008, enkele maanden voor de bankcrisis, gestart. Het bedrijf heeft daardoor al eens een behoorlijke crisis op de markt doorgemaakt. De lockdown die in België op 17 maart werd afgekondigd was weliswaar uniek, de onrust in de markt was dat niet. Dat was voor De Wever min of meer een déjà vu.

 

De eerste fase van de lockdown ging gepaard met grote onzekerheid in de markt. Iedere schakel in de keten zoekt zekerheid. Het aantal calls dat de investeerders met De Wever maakte was bijzonder groot. Dagelijks wilden die weten of de cashpositie onder controle was en of de omzet niet opdroogde. Ook dat leek erg op wat Destiny in 2008 al eens meemaakte.

Verschil tussen de landen

Destiny is actief in België, Nederland en Frankrijk. De overheidsmaatregelen van de drie landen zijn verschillend. De status van en ervaring met remote werken zijn dat ook. Nederland was daar volgens De Wever het beste op voorbereid. België iets minder en in Frankrijk was voor thuiswerken de hekkensluiter. In april verloor Destiny in Frankrijk bijna de helft van de omzet. Uitleggen aan de investeerder waarom die verschillen bestaan was zeker in de eerste fase ook vaak aan de orde.

Het nieuwe normaal accepteren

Op deze crisis het hoofd te kunnen bieden is als eerste vereist dat men het nieuwe normaal accepteert. Dat betekent wel dat men moet begrijpen wat er precies verandert. De tip van De Wever is dan ook veel te praten met leveranciers en klanten. Leer te begrijpen wat er gebeurt en wat daarvan de impact is op de eigen business. In het geval van Destiny is duidelijk dat de verschuiving naar video als hét communicatiekanaal grote impact heeft.  Video betekent veel minder bellen, minder minuten, dus minder inkomsten.

 

Cash en investeren

De plotseling totaal veranderde markt heeft bedrijven in de problemen gebracht. Destiny heeft per direct de bakens verzet op een opvallende manier. Als eerste zorgt het voor voldoende cash. Personeel en leveranciers kunnen betalen is key. Het tweede punt is bijzonder. Destiny blijft investeren. Bijvoorbeeld om video technisch te kunnen integreren. Investeren in kennis en mensen is nu meer dan ooit nodig om zich aan te passen aan de nieuwe en nog niet uitgekristalliseerde vraag.

Mobiele versie afsluiten