Coronacrisis inspireert Pegamento tot extra innovatie

Pegamento kennen we in de telecom vooral als leverancier van innovatieve oplossingen rond call centers. We keken dan ook vreemd op toen we een bericht langs zagen komen over een slimme wearable om de corona-afstand te bewaren. We gingen even polshoogte nemen bij Wessel Verhoeff, Marketing Directeur bij Pegamento.

De Novick is een van de voortvloeisels van de brainstorms die het hele managementteam van de onderneming direct na uitbraak van de coronacrisis regelmatig organiseerde, stelt Verhoeff. “We dachten; we zijn nu in deze situatie terecht gekomen. Wat voor een effect heeft dat intern op ons personeel, op de lopende projecten, op onze huidige klanten en voor de toekomst? En hoe zorgen wij ervoor dat we positieve energie blijven uitstralen, naar onze mensen, onze klanten en naar onze leads? Dat gaf een positieve vibe. Wensen die we begin dit jaar hadden uitgesproken over cultuur en veranderingsmanagement kwamen ineens in een stroomversnelling, doordat iedereen door de corona crisis gereset was. Uit die brainstormsessies kwam  een golden list met 10 topics waar we kansen zagen. Vanuit die gedachte zijn we projecten gaan optuigen.”

 

Idee voor Novick

“We hebben daarbij ook gekeken was wat wij in het kader van corona konden doen en wat wetenschappelijk relevant is. Serge Poppes kwam met we moeten iets doen met het nieuwe werken als iedereen weer naar kantoor zou gaan. Hoe kun je afstand houden. Via hem in contact gekomen met een  kennis die  producent van robotarmen is. En zodoende zijn we bij dit product uitgekomen. Designed in Holland, made in Holland. Je hebt geen app nodig en het is helemaal AVG proof.”

Enkele weken terug werd de publiciteit opgestart en het liep direct storm, vertelt Verhoeff. “Het leuke is dat het veel breder gedragen wordt dan de werkvloer. We krijgen  aanvragen uit de zorg, de , retail, kantoren, evenementen en congressen en ook enorm veel aanvragen uit het  buitenland, zoals Canada, VS, Zuid-Afrika, Brazilie  en Frankrijk.”

 

Bekend terrein

De Novick is  gebaseerd op drie technologieën; infrarood, bluetooth en (infrarood)sensor. Als je naar iemand toeloopt die Novick draagt, meten de Novick’s elkaar in hoek van 120 graden, zodra ze elkaar ontvangen wordt de bluetooth geactiveerd  en de afstand gemeten, als de twee zenders  binnen anderhalve meter komen dan geeft hij een rood lichtsignaal. Via een klem of keycord. De advies verkoopprijs kaal komt op 29 euro compleet met keycord en accessoires.

Veel mensen denkt dat het voor ons volkomen onbekend terrein is, maar dat valt mee, stelt Verhoeff vast. Ik heb voor ik een half jaar geleden hier kwam  twaalf jaar een  bedrijf gehad in de gift industry, we  produceerden onder meer bluetooth speakers. Dus ik wist wel hoe we snel via een kanaalstrategie een dergelijk product  in de markt konden zetten. Ik kon nog altijd beschikken over een  wereldwijd netwerk van 3.500 distributeurs.  In Nederland alleen al hadden we binnen twee dagen  80 distributeurs die interesse hadden.”

Momenteel is de fabrikant volle bak aan het produceren, 10.000 Novicks per week, begin augustus start de  uitlevering.

 

Actief schakelen

Het is nogmaals maar een van de spinn offs van de brainstormsessies, vervolgt Verhoeff. “Eén van die projecten was Bellen met een vast nummer van en naar Microsoft Teams voor ons zusterbedrijf Cloud Contact. We realiseerden hiervoor een tv-commercial binnen 10 dagen. Veel bedrijven hielden hun hand op de knip. Door snel te schakelen konden we voor een fractie van een normaal mediabudget 140 keer onze commercial uitzenden op tv. Het resulteerde in een gigantische exposure met een bereik van 7 miljoen mensen. Dat was zo succesvol dat we 5 dagen later ook voor Pegamento een tv-commercial hadden draaien.”

Ook de visie naar de markt veranderde. “De rode draad in onze strategie werd energie. Intern lanceerden we onze aanpak met de term ‘hotwheels’. Om iedereen betrokken te houden gaven we dagelijks updates per mail of via teams en stuurden we wekelijks een presentje met de post. Sociale contacten zijn we gaan onderhouden met ‘online’ koffiemomentjes, sportuurtjes en vrijdagmiddagborrels. Het goede gevoel dat we samen creëerden inspireerde medewerkers om te komen met eigen initiatieven, zoals het organiseren van webinars, deelname aan onlinecongressen en het opnemen van productvideo’s vanuit huis.

 

Kennis halen

“We wilden weten welke impact corona had op andere organisaties en hoe zij de tijd na corona zagen. Dus organiseerden we een denktank met mensen uit het bedrijfsleven en overheden. Onder leiding van een voorzitter en het genot van een flesje wijn die we iedereen hadden opgestuurd, verruimden we onze blik tijdens een Online Teams meeting. Eén van de eyeopeners was dat we ons tot op heden alleen hadden gericht op kantoorpersoneel, terwijl 70 procent van werkend Nederland nu helemaal niet thuis met zit met een laptop, muis en een toetsenbord.”

 

Maatschappelijk relevant

“We realiseerden ons dat we breder moesten kijken en dat ons aanbod ‘must to have’ moet zijn in plaats van ‘nice to have’,”vervolgt Verhoeff. “ Hoe kunnen we maatschappelijk relevant zijn en waar kunnen onze producten/diensten nu een verschil maken? Denken in oplossingen voor pijnpunten die ontstaan zijn door corona, zoals telefonische bereikbaarheid thuis, pieken in vele mails van vragende consumenten aan bedrijven. Dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen in de markt. Dat je als specialist kunt schakelen in andere tijden en kunt voldoen aan een andere vraag.”

 

Schouders eronder

“Door Covid-19 kwamen we terecht in een stroomversnelling. De afgelopen tijd was vermoeiend, maar ook tof. Samen ergens de schouders onder zetten en dat het dan lukt, dat is kicken! Dat saamhorigheidsgevoel moeten we ook als ondernemers tonen, elkaar in leven houden. Als we achterover gaan zitten komt de economie niet op gang. Iedereen is geneigd te zeggen ‘nu even niet’ als het gaat om investeren. Mijn tip voor de komende tijd: juist nu wel doen”, besluit Verhoeff.

 

Mobiele versie afsluiten