Consumenten veiligheid en keuze bieden

als het om inloggen en authenticatie gaat

Volgens Entrust hebben consumenten meer vertrouwen in biometrische authenticatie dan pincodes, die zouden wel weer meer veiligheid bieden van wachtwoorden. Voor wachtwoorden geldt vooral dat snel vergeten worden.

wachtwoordZoals altijd is het zaak te kijken waar het onderzoek heeft plaatsgevonden. Entrust heeft voor dit onderzoek de meningen van 1.400 consumenten verzameld uit 12 landen. Nederland zit daar niet bij. De enige twee Europese landen die voor input hebben gezorgd zijn Frankrijk (100 respondenten) en het VK (200 respondenten). Elke onderzoeker met kennis van consumentengedrag en security zal daardoor tot de conclusie moeten komen dat de bevindingen weinig relevant zijn voor de Nederlandse markt.

De onderzoek, dat zonder registratie te downloaden is, kan daarom beter worden gezien als algemene achtergrond informatie. Dat consumenten in andere landen een vingerafdruk (53%) of gezichtsscan (47%) veiliger vinden dan een wachtwoord is goed om te weten. Helemaal als naar de cijfers wordt gekeken. Het verschil met de veronderstelde veiligheid van een pincode met 4 of 6 cijfers (41%) is namelijk minder groot dan je zult verwachten. Dat wachtwoorden ook in andere laden te makkelijk worden vergeten zal niet verbazen.

Wat is er deze publicatie dan wel relevant voor de Nederlandse markt? Het laat zien dat het in de 12 landen waar de vragen zijn uitgezet niet lonend, zelfs onverstandig is, voor maar 1 oplossing te kiezen. Dat is in Nederland niet anders. Klanten – in dit geval consumenten – veiligheid bieden is nodig en zelfs een wettelijke verplichting. Daarbij de keuze beperken is wellicht goedkoper en beter te managen. Vanuit commercieel oogpunt is het minder slim.

Mobiele versie afsluiten