Column Lieke Lamb: Uitkijken naar de toekomst!

Portret Lieke Lamb_2016Google bestaat 25 jaar. Opgericht in 1998. Dat wil zeggen, volgens de officiële lezing, want natuurlijk was er een aanloop- en ontwikkelperiode waardoor het exacte moment van geboorte lastig is te definiëren. Feit is dat de geboorte van mijn oudste kind – wel exact bepaald – een jaar later was. Evenals het boek ‘E-commerce.NL’ dat ik met Richard Lamb schreef en dat ook uit 1999 stamt.

Mijn kinderen hebben dus nooit een wereld zonder Google en zonder e-commerce gekend. Het pionieren in het begin van het internet, de echte zoektocht naar welke applicatie zou blijven, dat kregen ze niet mee. Zaken als Ilse en Alta Vista zegt ze niets. Het idee dat ons boek werd weggehoond omdat we zeiden dat retail rekening moest houden met het feit dat mensen online kleding zouden gaan kopen, vinden ze ongeloofwaardig.

Ook het ECP – Het onafhankelijke Platform voor de InformatieSamenleving – bestaat 25 jaar. Dit platform werd opgericht vanuit de behoefte aan een denktank en is inmiddels ondersteuner van onder andere de Dutch Blockchain Coalition, de Nederlandse AI Coalitie en de campagnes van VeiligInternetten.nl. Felicitaties en hulde aan directeur Arie van Bellen en zijn mensen. Tijdens hun jaarfestival op 16 november lanceerden ze een historisch overzicht van de digitale samenleving. Als dagvoorzitters mochten Richard en ik meekijken met de voorbereiding, en bekroop me een enorm gevoel van nostalgie. Van Bol en Markplaats (1999) tot de Milleniumbug en iDeal (2005), om maar een paar voorbeelden te noemen. Ook BNR Nieuwsradio is dit jaar 25 geworden. Sommigen zaken lijken een leven geleden, en voelen tegelijk als de dag van gisteren.

Inmiddels is Google allang niet meer een simpele zoekmachine, maar heeft het zich met onder andere Bard en Gemini volledig in de AI-wedloop gestort. Het nieuwe pionieren. Een nieuwe zoektocht. Een nieuwe 25 jaar erbij.

Het internet vierde in 2019 al dat dubbele feestje, en ik mocht dat dit jaar ook doen. Wat een voorrecht is het geweest om de geboorte van de digitale wereld zo bewust mee te maken en het te zien ontwikkelen. Ik krijg geen genoeg van deze never ending uitdagende speurtocht. Het leven als discoverylab. Op naar de volgende 25 tot 50 jaar!

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)

Mobiele versie afsluiten