Collaboration? We zullen wel moeten!

Een redactie van TBM/Connexie die Microsoft Teams als themanummer kiest. Een treffend moment, van bijna profetische waarde. Het coronavirus zorgt voor ongekende, bijna apocalyptische toestanden. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien. We kunnen ons proberen vast te houden aan de recente ervaringen in China, maar als we ervanuit gaan dat we niet alles te horen en gezien te hebben gekregen uit het gesloten China – waar beeldvorming belangrijker is dan de feiten – dan is dat nog best moeilijk. Hoe is dit te vertalen naar het open westen, met de vrije economieën? Hoe werkt dat uit in een Schengengebied waarbinnen regeringen hun eigen strategie kiezen, passend bij hun eigen situatie?

Ondertussen probeert iedereen door te werken, door te gaan met handel drijven, met dienst verlenen. Dat is best moeilijk, want iedereen moet zoveel mogelijk vanuit huis werken. Iets wat altijd in samenspraak met collega’s. Natuurlijk hebben we hier de nodige applicaties en gereedschappen voor. Veel zullen direct aan Microsoft Teams denken. Het marketingapparaat van Microsoft ziet in één keer het werk gehonoreerd worden met de hulp van corona. De eerste dagen na de speech van minister-president Mark Rutte, leidde tot overbelasting van de Teams-servers.

 

Ook andere aanbieders van collaboration tools, als Alcatel-Lucent (Rainbow), Avaya (Spaces), EvolveIP, Innovaphone, Mitel (MiCollab), NEC, WorkstreamPeople (Anywhere365), Trengo, Xelion en partijen die videocalling ondersteunen, als Webcamconsult en WeeSeeDo, haasten zich om zich te profileren.

 

Het coronavirus dwingt ons out-of-the-box te denken. Dat geldt ook voor organisaties en hun management. Organisaties, die nog niet toe waren aan flexibel werken en thuis werken, worden gedwongen dat nu wel te doen. Maar of een organisatie nu kiest voor Teams of een andere oplossing, het afnemen van alleen licenties is niet voldoende. De goede werking hangt in technische zin ook af van welke voorzieningen medewerkers thuis hebben en welk abonnement men heeft bij de eigen provider thuis. Is er sprake van overboeking door de provider? En nu de kinderen ook thuis zijn, wat gebeurt er als de volgende film wordt gedownload of als er remote-onderwijs wordt gevolgd? Gaat dat wel samen met applicaties die voor het thuiswerken worden gebruikt?

 

Tot zover de techniek. Werken en vergaderen vanuit huis vereist ook de nodige vaardigheden. Het gezamenlijk komen tot het opleveren van een product, rapport of presentatie gaat vanuit huis heel anders dan samen op kantoor. Het o zo belangrijke sociale aspect en het zakendoen bij het koffieapparaat vallen weg. Misschien ligt dáár de grootste uitdaging, zeker als dit langer dan twee maanden of wel een half jaar gaat duren. Maar we zullen wel moeten. Niet terugdeinzen als we met onze tenen het koude water voelen, maar vol erin springen, even happen naar adem, en dan ben je gelijk gewend aan de temperatuur van het water.

 

Ik wens u een collaboratief voorjaar toe.

 

Marcel Ederveen

Senior Consultant MEcom Consulting

Verbonden aan NiVo network architects

 

Mobiele versie afsluiten