Codelogic neemt boedel over van faillerend Combird

Combird, een aanbieder van een eigen voip- en unified communications (uc)-platform uit Beverwijk, is failliet. Niet door de coronacrisis, maar doordat een sterke omzetdaling niet op tijd kon worden opgevangen. Codelogic, eveneens uit Beverwijk, heeft de boedel overgenomen en wil  zijn klantcontactsoftware Steam-connect samenvoegen met het Combird-platform.

Combird, opgericht in 2007, verkocht en beheerde een eigen platform voor voip en uc, met vast-mobielintegratie op meerdere mobiele netwerken. Toch ging het na een bestaan van ruim tien jaar kopje onder.

 

‘Het betreft hier geen coronafaillissement’, zegt curator Salim Hossaini van Tanger Advocaten tegen Computable . ‘Combird is een typisch voorbeeld van een bedrijf met potentie dat met kleine marges moet werken, zoals in dit geval in de telefoniemarkt. Valt het dan een tijdlang tegen, dan is het lastig het verlies in omzet te compenseren, ook al let je op de kosten.’

 

Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat Combird eind 2018 en begin 2019 een aantal grote opdrachten tot een einde zag komen gekomen en het niet lukte nieuwe opdrachten en klanten te verwerven. De omzet nam in zo’n twee jaar af van 1,8 miljoen naar nog geen miljoen.

 

Wrang

Het bankroet van Combird is extra wrang omdat het bedrijf vlak voor de coronacrisis omviel, terwijl juist nu er veel vraag is naar uc-oplossingen. Dat verklaart ook dat er vier kandidaten waren die de boedel wilden overnemen. Uiteindelijk bereikte Intovoice, de vennootschap achter handelsnaam Codelogic, een akkoord met de curator. Van de zeven medewerkers van Combird zijn er drie in dienst getreden, inclusief oprichter Van Leyden.

 

Codelogic is in 2007 gestart als ontwikkelaar van de omnichannel-klantcontactsoftware Steam-connect. In 2009 is daar de zusteronderneming Intovoice bijgekomen voor de afhandeling van de benodigde hardware bij klanten. Codelogic voegt nu zijn klantcontactsoftware Steam-connect samen met het Combird-platform. Klanten krijg zo één geïntegreerd platform voor zowel klantcontact als kantoortelefonie, waar volgens het Beverwijkse bedrijf veel vraag naar is.

 

Medio 2020 wil het de eerste Steam-connect-klanten naar het nieuwe platform migreren. Daarnaast blijft het bedrijf de voip- en uc-oplossingen afzonderlijk verkopen.

Mobiele versie afsluiten