CM.com, een wereldwijde aanbieder van Conversational Commerce, lanceert in samenwerking met Vodafone Duitsland, RCS (Rich Communication Services) in Duitsland. RCS is de nieuwe generatie SMS-berichten, die bedrijven in staat stelt om op een rijkere manier te communiceren met de consument. Een RCS-bericht kan plaatjes en knoppen bevatten, waardoor de consument in de conversatie eenvoudig keuzes kan maken. Ook voorkomt RCS fraude, doordat de afzender van de berichten geverifieerd kan worden.
Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com: “Duitsland is voor ons een belangrijke markt in Europa. Het is daarom een mooi startpunt om de technologie daar, samen met onze partner Vodafone, te implementeren. Eerder hebben we samen met Booking.com RCS gelanceerd in de Verenigde Staten. RCS stelt elk merk in staat om Conversational Commerce toe te passen in hun bedrijfsprocessen. Zo zal de consument meer gemak ervaren in de customer journey.”
De RCS-expertise en het wereldwijde netwerk van Vodafone, in combinatie met de applicaties van het CM.com platform, hebben bewezen een succesvolle formule te zijn. De GSMA voorspelt wereldwijd voor medio 2020 500 miljoen actieve RCS-gebruikers per maand. Volgens Mobilesquared, een market intelligence bureau voor business messaging, zal RCS officieel ’s werelds grootste zakelijke messaging platform worden. Met meer dan twee miljard gebruikers goed voor 50 procent van het totale aantal smartphonegebruikers.
Michael Reinartz, Directeur Innovatie & Consumer Services bij Vodafone Duitsland: “We zijn erg enthousiast dat we in Duitsland als eerste RCS business messaging aan zakelijke klanten kunnen aanbieden. Het is voor organisaties een krachtige nieuwe manier om met hun klanten in contact te komen, waar die klant zich ook bevindt. Met behulp van ons platform kunnen bedrijven rijke reclamecampagnes delen en digitale klantenservice of verkoop direct binnen de native messaging-app aanbieden. Door de voordelen van SMS en moderne messaging applicaties samen te brengen, is Business Chat onze messaging hub van de toekomst.”
Brennan Heart: fan engagement via RCS
Artiest, producer en dj Brennan Heart gebruikt RCS om de betrokkenheid van zijn fans te vergroten. De dj zet RCS in om fans in Duitsland tickets te laten kopen, naar zijn nieuwste track te luisteren en de aftermovie van de show te bekijken. Door gebruik te maken van RCS-technologie was de fan engagement drie keer hoger dan via traditionele Mail of SMS. Tom van den Tillaer, Management Brennan Heart: “We zijn enthousiast over het potentieel van RCS en de innovatieve, uitgebreide mogelijkheden die we nu in onze communicatie kunnen toepassen.”