CloudFest 2021 – Christian Jaeger vertelt wat we mogen verwachten

ITChannelPRO is een van de mediapartners van CloudFest 2021, dat dit jaar van 23-25 maart online wordt gehouden.  De verschuiving van een groot feest in Rust naar een oline only event en een nieuwe structuur waren reden Christian Jaeger, CEO van WHD Event GmbH,  enkele vragen voor te leggen.

Cloudfest is dit een online-only event. Wanneer zijn de voorbereidingen begonnen?

In de event business geldt: Before the event is after the event. Het team denkt het hele jaar over nieuwe concepten en verbeteringen voor onze evenementen en streeft de gekste ideeën na.

De eerste gedachte is natuurlijk: een online evenement moet veel gemakkelijker te produceren zijn dan een fysiek evenement. En ja, als je in eerste instantie alleen denkt aan ingewikkelde podiumstructuren en extravagante beursstands, kan dat kloppen. Maar die aanname klopt niet: professionele inhoud ga je niet uitschakelen. Ons doel is een ervaring van hoge kwaliteit op het hoogste niveau. Geen saaie Zoom meeting. Het team is er zelfs in geslaagd om concerten naar de online wereld te transporteren. En dat is echt heel veel werk. Bovendien is er de onduidelijke pandemische situatie die ons dwingt onze ideeën keer op keer om te buigen. Bezoeker, hybride, online? Wie weet. De planningstijd voor online is dus net zo lang als voor onze fysieke evenementen.

CloudFest maakt nu deel uit van WHD Event. Wat is er gebeurd en waarom?

WHD Event GmbH is in de eerste plaats de puur formele organisator. De constellatie van investeerders is spannender: we zijn erin geslaagd om een groot aantal partijen uit de internationale hosting-, cloud- en SaaS-industrie als aandeelhouders te overtuigen. Velen zijn hier al 10 of 15 jaar als bezoeker, exposant of spreker. Ze zijn dus als het ware de superfans van CloudFest. Samen met ons ervaren team hebben we de beste voorwaarden om door te gaan, pandemie of niet.

CloudFest alleen online, is dat nog interessant voor buitenlandse bezoekers?

Ja, zelfs heel interessant! Tijdens onze eerste “online try-outs” hebben we zelfs gezien dat we naast onze “vaste gasten” een groot aantal nieuwe bezoekers mochten verwelkomen. Laten we wel zijn: het CloudFest vindt plaats in een pretpark aan het einde van de wereld, in de Duitse provincie. De luchthaven van Frankfurt is minimaal 2-3 uur rijden. Als je uit meer afgelegen streken wilt komen, is de reis een extreme inspanning. Dat gaat natuurlijk ook gepaard met hoge kosten. Een klik op een trendy online portal is veel eenvoudiger. We zijn ervan overtuigd dat we ons klantenbestand gaan versterken en dat we volledig nieuwe bezoekersgroepen kunnen bereiken. Clouddiensten en hoge normen voor gegevensbeveiliging en soevereiniteit mogen en moeten elkaar niet uitsluiten.

CloudFest 2021 en GAIA-X – dat heeft heel weinig te maken met domeinnaam, hosting, toch?

Dat heeft natuurlijk met elkaar te maken. Er wordt keer op keer gezegd dat we de “strijd” om technologisch leiderschap hier in Duitsland en ook op Europees niveau hebben verloren. GAIA-X is waarschijnlijk een van de projecten die het leiderschap van de VS enigszins kunnen tegenwerken en dat volgens Europese normen voor gegevensbescherming en gegevenssoevereiniteit. Toen de AVG werd ingevoerd, klonk er een groot geroezemoes door de industrie. Tegenwoordig benaderen bedrijven als Amazon of Facebook de Amerikaanse overheid en willen ze ook meer controle – niet omdat jij dat zo wilt, maar omdat wij gebruikers het eisen!

Gaat het WHD-team meer of andere doelgroepen benaderen voor CloudFest?

Onze branche verandert voortdurend. Wat vandaag relevant is, is dat misschien morgen niet meer. Natuurlijk zijn er onderwerpen als virtualisatie of performance die constant spelen. Maar we moeten out of the box denken. We zien bijvoorbeeld dat het onderwerp WebPros, d.w.z. eindgebruikers en bureaus die gebruikmaken van diensten als Digital Ocean, Wix of GoDaddy Pro, uitermate relevant is geworden. Meer traditionele hosters of zij die zich willen specialiseren in WordPress begrijpen precies wat deze doelgroep nodig heeft, waar ze naar op zoek zijn en natuurlijk hoe ze hen als klant kunnen winnen. Omgekeerd maken e-commerce-spelers en retailers, d.w.z. grote eindgebruikers, steeds meer deel uit van onze community. Neem bijvoorbeeld ABOUT YOU CLOUD in Duitsland – clouddiensten op maat voor winkels in de modesector. Dit zijn nieuwe ontwikkelingen, waar we wat mee moeten doen.

Hoe hebben de sponsors op de veranderingen gereageerd?

We zijn allemaal erg blij met de zeer goede relatie met onze sponsors. Het is geen toeval dat we het sinds dag 1 over partners hebben. De ondersteuning voor onze overstap van fysiek naar hybride en vervolgens volledig online is enorm. Net als wij zien ze het als een kans en gaan ze de uitdagingen aan die een online versie kent. Maar het is ook zo dat onze partners ernaar verlangen elkaar weer te zien. Ik wed dat ze zelfs maar al te graag hun oude concurrenten willen omhelzen.

En tenslotte je top 3: welke talks staan bovenaan je agenda?

Ik ben erg enthousiast over Sir Alex Younger, voormalig hoofd van Security MI6. Hoe gaaf is het om de baas van de echte James Bond te horen over cybercriminaliteit? Aaron Draplin – Belt misschien niet direct, maar hij heeft een portfolio van Hammer Logos als geen ander. Of het nu Obama, Ford of Nike is. Ze lieten hem ze allemaal ‘schilderen’. En dan is er James Gosling, uitvinder van JAVA. Ik ben geen techneut maar het logo van de “Java Beker” kent toch iedereen? Ik weet nog dat we 10 jaar geleden probeerden hem als spreker te krijgen. Met de 2021 editie van CloudFest is het dan eindelijk zover.

Mobiele versie afsluiten