Cloud van de supermarkt – Lidl maakt het mogelijk

Lidl-logoLidl heeft vorige week een update gegeven over de plannen met een eigen cloud aanbod te komen. De eerste diensten komen volgens schema per midden 2021 beschikbaar. Dan is binnen twee jaar een idee, via concept realiteit. En natuurlijk past dat alles keurig binnen het framework van GAIA-X.

Een supermarkt zo groot als Lidl heeft natuurlijk een grote behoefte aan IT en compute power. De Schwarz-Gruppe, eigenaar van Lidl heeft dat tot nu toe in eigen beheer gedaan en via colo. Gebruik maken van Amerikaanse cloud aanbieders past niet in de filosofie van het bedrijf. Net als veel andere Duitse ondernemers doet men de IT bij voorkeur of via regionale partners.

Cloud voor eigen gebruik en voor derden

De omvang van de supermarktketen staat het leunen op een regionale provider of datacenter in de weg. Dat is een van de redenen waarom men in 2019 de mogelijkheden van een eigen cloud is gaan onderzoeken. De stap van een cloud voor eigen gebruik naar een cloud voor derden is niet groot. AWS heeft dat natuurlijk al een keer voorgedaan.

Lidl heeft daarbij een enorm voordeel boven AWS. Het heeft op de Duitse thuismarkt een goed imago, dat verder gaat dan de kwaliteit van de groente. Lidl is (overigens net als Aldi) een van de actievere MVNO’s in Duitsland. Dat de supermarkt dus nu ook cloud gaat aanbieden is een minder grote stap dan het lijkt.

Twee pluspunten

De ervaring met mobiel bellen en mobiel internet wil overigens niet zeggen dat het in de markt zetten van cloud daarom makkelijk zal gaan. Waarschijnlijk is die trackrecord minder belangrijk dan twee andere componenten van het aanbod.

Lidl vertrouwt op Stackit, dat gebaseerd is op Openstack. Dat moet onderstrepen dat een vendor lockin niet aan de orde is. Wat het ook doet is samenwerken met Cloud&Heat, een bedrijf dat zich richt op efficiënte en duurzame datacenters.

De bedoeling lijkt te zijn de Lidl cloud te positioneren als een meer regionale oplossing. Zoets pas goed in een IT roadmap waar de edge staat benoemd en waar sprake is van een multicloud omgeving.

Wind in de rug

Dit idee op voorhand afserveren als kansloos is riskant. Lidl heeft alle tijd gehad om de materie te bestuderen en kiest zo te zien ook een duidelijke positie op enige afstand van de drie hyperscalers. Daarbij heeft het de wind in de rug. De Duitse belangstelling voor de Schrems I en II plus GAIA-X is daarbij groter dan in Nederland. Dat kan er zo maar toe leiden dat cloud van een supermarkt over een paar jaar met zo gewoon is als bellen met een MVNO.

Mobiele versie afsluiten