Cisco en Salesforce hinten indirect op nieuwe business voor het kanaal

homeoffice-thuiswerken - werkplekCisco doet het via de kwartaalcijfers en Salesforce’ CPO Brent Hyder in een blogpost, waarschijnlijk onbewust hinten op nieuwe business voor het kanaal. Die boodschap zit verstopt in de constatering dat de markt sinds begin 2020 is veranderd en het onwaarschijnlijk is dat de oude situatie weer normaal wordt.

Cisco

Cisco heeft de aandeelhouders op de hoogte gebracht van de laatste kwartaalcijfers. Die laten een gemengd beeld zien. Dat de omzet uit switches en routers is achteruit is gegaan zou komen omdat datacenters vorig jaar andere prioriteiten hebben gekregen. Telewerken en Work from Home zou geleid moeten hebben tot meer vraag naar WebEx, maar die omzet is het laatste kwartaal gelijk gebleven.

De rest van Cisco doet het beter en stagnatie op twee punten is niet zo erg. Maar het kan ook anders worden gezien. Minder vraag naar hardware voor datacenters terwijl iedereen massaal vanuit de cloud is gaan werken kan ook het signaal zijn dat de concurrentie het iets beter doet.

Meer dan een applicatie

Dat geldt ook voor de WebEx cijfers. Het is nog steeds een dienst waar gezonde vraag naar is, maar er staan twee olifanten in de kamer. Teams en Zoom hebben in zeer korte tijd veel gebruikers weten te paaien. De markt voor videoconferencing is aan de vraag- en aanbodzijde groter geworden. Minstens zo belangrijk is dat velen het niet erg vinden meer dan een applicatie te gebruiken.

De markt is groter geworden en er zijn mee partijen die daar een goede boterham aan verdienen. Zo duidelijk zegt Cisco het niet, maar dat doen de analisten wel. Zij merken terecht op dat een verruimde markt nieuwe business voor het kanaal betekent.

Salesforce

Het verhaal van Salesforce is anders, maar onder de streep is er dezelfde boodschap. Hyder schrijft dat Salesforce veel heeft gedaan en zal blijven doen om een goede werkgever te zijn. Zo zorgt men voor controle bij de ingang van de kantoren en maakt het flexwerken makkelijker. Dat laatst is voor Nederlanders heel normaal, voor Amerikaanse IT bedrijven is dat een ander verhaal.

Salesforce accepteert zelfs dat de kantoren nooit meer volledig bezet zullen zijn. Werknemers worden in drie hoofdgroepen verdeeld. De groep die 1-3 dagen per week op de zaak is, de groep die nooit op de zaak is en een groep die door het soort werk 4-5 dagen per week aanwezig moet zijn.

De impact van die stap moet niet worden onderschat. Het bedrijf heeft wereldwijd kantoorruimte voor 140.000 medewerkers. Een deel van die ruimte verwacht het niet meer te gaan gebruiken. Terug naar het ‘oude normaal” is volgens Salesforce weinig waarschijnlijk.

Kansen voor personeel

Met het accepteren van het “nieuwe normaal” ontstaan ook kansen. Hyder ziet de nodige kansen om de enorme vraag naar personeel makkelijker te kunnen invullen. Work from Home betekent het wegvallen van de noodzaak te verhuizen. Deeltijdwerken kan ook veel makkelijker als er geen reistijd verplichting is.

Kansen voor ondersteuning

Het punt van het deeltijdwerken is enigszins onderbelicht in het verhaal van Hyder. Toch is het een enorm belangrijk punt. De 9-tot-5 cultuur zal verder verwateren. Dat biedt kansen voor werknemers die liever in deeltijd werken. Het is ook iets waar iedere IT leverancier rekening mee moet gaan houden. Support na 17:00 uur zal vaker voorkomen. Dat biedt dus ook weer mogelijkheden voor nieuwe business.

Cisco en Salesforce hebben eerst en vooral met de aandeelhouders, respectievelijk het eigen personeel, gecommuniceerd, nieuwe business voor het kanaal was niet de boodschap. De pers en analisten hebben de meldingen gezien en er over geschreven. De vertaalslag voor het kanaal ligt voor de hand, maar is door weinigen gemaakt.

Mobiele versie afsluiten