BYOD: van bedrijfsprobleem naar zakelijke kans (door Koby Amedume, Kaseya)

Het fenomeen Bring Your Own Device (BYOD) blijft indrukwekkend groeien. Waren het aanvankelijk vooral de iPhone en iPad die zorgden voor de populariteit, inmiddels zien we een breed gamma van draadloze apparatuur waarmee mensen verbinding leggen met het bedrijfsnetwerk. Dat zorgt voor issues op het gebied van bandbreedte en beveiliging.

Het BYOD-concept is nu een van de belangrijkste uitdagingen van IT-afdelingen, zo blijkt uit het Smarter Working-onderzoek van Kaseya. Een kwart van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk noemt BYOD als de grootste uitdaging. Andere uitdagingen zijn de impact van inbreuken op de beveiliging en de migratie naar cloud computing.

Voor bedrijven is het op dit moment belangrijk dat BYOD een realiteit is, die niet overwaait. Zij doen er dan ook goed aan om het concept te omarmen en medewerkers in staat te stellen om die apparatuur te gebruiken, die zij het liefst inzetten. Een kernpunt bij BYOD is de beveiliging. Met de juiste oplossingen en het juiste beleid is het mogelijk de toegang tot bedrijfsgegevens en het bedrijfsnetwerk goed te beheren en te monitoren. Moderne mobiele apparatuur is zeer geavanceerd en daardoor te beschouwen als echte computers. Die hebben regelmatige updates nodig en moeten voorzien zijn van de juiste beveiligingssoftware. Deze moet een organisatie kunnen pushen vanaf een centraal beheerplatform. Verder moet een Mobile Device Management-oplossing (MDM) het mogelijk maken om mobiele apparatuur te volgen en op afstand te vergrendelen, te resetten of de data ervan te wissen.

Organisaties moeten zich verder realiseren dat gebruiksgemak belangrijk is voor medewerkers. Zij moeten hun mobiele apparaat makkelijk kunnen aanmelden bij het bedrijfsnetwerk. Er zijn MDM-systemen die dit geautomatiseerd uitvoeren. Dan is de tussenkomst van een beheerder niet nodig. Bovendien draagt dit bij aan de gebruikerservaring. Zonder zo’n geautomatiseerd systeem kan het soms lang duren voordat een gebruiker echt productief is. Uit onderzoek van Kaseya blijkt dat tachtig procent van de eindgebruikers tussen de een en vijf dagen wacht tot hun verzoek is uitgevoerd. Vijf procent moet zelfs nog langer wachten. Het is duidelijk dat een handmatige aanpak bij BYOD niet effectief is.

BYOD is een blijvend fenomeen en dat is geen enkel probleem. Het zorgt weliswaar voor uitdagingen, maar dat mag geen reden zijn om het concept af te wijzen. Het biedt organisaties immers de mogelijkheid om medewerkers zelf te laten kiezen met welke apparatuur zij graag werken. Dat zorgt voor meer tevreden en productievere medewerkers. Met de juiste middelen is de IT-afdeling te ontlasten en zijn een organisatie en haar data uitstekend beschermd.

Koby Amedume is EMEA Marketing Director bij Kaseya

Mobiele versie afsluiten