Britten vragen input verhogen weerbaarheid telco infrastructuur

De Britse toezichthouder Ofcom heeft vorige week de markt gevraagd om input inzake de weerbaarheid van de telco infrastructuur. Een belangrijk onderwerp dat ook in de EU en Nederland hoog op de agenda staat. De Britse situatie is anders dan hier en dat levert situaties op die wij niet herkennen.

Logische combinatie

telefoonmast telefoonpaalWeerbaarheid en telefonie, of telco infrastructuur, is een logische combinatie. Je wilt kunnen bellen in geval van nood en dan zeker weten dat de lijn dan niet dood is. Voorheen was het vraagstuk betrekkelijk overzichtelijk. Telefoneren ging via een draaischijftoestel dat het signaal via een koperdraad transporteerde naar een wijkcentrale die onderdeel was van een landelijk netwerk.

De komst van de mobiele telefoon maakte het verhaal in een keer een stuk lastiger. Zendmasten waren nodig in veel grotere aantallen dan dat er wijkcentrales voor vaste telefonie waren. Die zendmasten waren ook nodig op plekken waar geen normale stroomvoorziening voorhanden was. Om mobiele telefonie net zo betrouwbaar te maken als vaste telefonie heeft langer geduurd (en meer gekost) dan menigeen zich realiseert.

De mobiele telefoon is grotendeels vervangen voor de smartphone en het telefoonsignaal gaat nu over IP. Vaste telefoontoestellen die via PSTN of ISDN communiceren zijn zo goed als overal uitgefaseerd. Het voordeel van alles over IP laten gaan is dat er minder variatie is in de infra en dat het beheer eenvoudiger zou moeten zijn.

De lat hoger leggen

En dan komt Ofcom met de vraag hoe de weerbaarheid van die infra verder kan worden opgekrikt. De toezichthouder ziet zelf dat het stellen van eisen aan de stroomvoorziening belangrijk is. Voor zowel “vaste” als “mobiele” verbindingen is dat een must. Een wijkkast of zendmast heeft echter niet alleen stroom nodig, maar er moet ook een noodstroomvoorziening zijn en die moet permanent op peil gehouden worden.

Sterker nog, elke locatie moet over een extra stroomreservecapaciteit beschikken om een 24/7/365 werking mogelijk te maken. De lat wordt dus hoger gelegd dan voorheen toen PSTN de standaard was.

Vervolgens wordt op de lijst van punten waar Ofcom naar gaat kijken en waarvoor input is gevraagd gewezen op de rol van TV signalen om in geval van nood met de burgers te kunnen communiceren. TV signaal gaat tegenwoordig steeds meer via IP. Zijn daar weer extra aanvullende eisen voor nodig?

Telefoonpalen

En dan is er nog een typisch Brits verschijnsel. In delen van het land wordt het IP signaal via kabels getransporteerd die nog gebruik maken van de ouderwetse telefoonpalen. In plaats van leidingen onder de grond, gaan ze door de lucht. Als je weet dat Ofcom alle single points of failure uit de netwerken wil hebben dan moeten ze dit soort constructies echt wel aanpakken.

De vragenlijst en de input is nice to know omdat het vraagstuk van weerbaarheid van de telco / IP infra ook in Nederland speelt. Wij hebben weliswaar geen telefoonpalen waar de xdsl / coax / fttx kabels in hangen, maar wie weet is er iets aan onze infra waar de Britten weer niets van snappen.

Mobiele versie afsluiten