Boudewijn Sevink en Joost Buijsen over de zakelijke ambities van Trust

‘Betaalbaar groen voor B2B’

Hardwareleverancier Trust was altijd al een grote speler op de consumentenmarkt. Nu zet het Nederlandse bedrijf nadrukkelijk in op B2B. Daar komt meer bij kijken dan nieuwe productlijnen. De zakelijke markt stelt andere prioriteiten, waaronder het duurzame beleid van Trust: Clevergreen.

links Joost Buijsen, rechts Boudewijn Sevink beiden Trust International B.V,-400Iedereen heeft wel eens digitale accessoires van Trust gebruikt, of heeft het ergens in de winkel zien hangen. De kracht van herkenning gaat de Nederlandse producent nu meer inzetten in de zakelijke markt. Trust heeft een enorme selectie aan randapparatuur, zoals muizen, toetsenborden en koptelefoons.

B2B-gebruik toegenomen

Mede door de thuiswerkrevolutie is de behoefte voor B2B-gebruik sinds 2020 enorm toegenomen, ziet Boudewijn Sevink, Head of B2B Benelux bij Trust (rechts op de foto). “Ook op kantoor zag je het aantal flexwerkplekken enorm toenemen”, zegt hij. “Dat gaf Trust een kans in de zakelijke markt om met de value-for-money-propositie, dus kwalitatieve producten voor een scherpe prijs, bedrijven goede oplossingen te bieden, toegankelijk voor alle bedrijven en overheidsinstanties.”

Trust biedt al jaren een compleet portfolio voor de consumentenmarkt, en met die kennis in huis heeft het inmiddels ook een aanbod aan digitale accessoires ontwikkeld dat uitstekend geschikt is voor de zakelijke markt, denk aan webcams en conferentiecamera’s. Er is veel geïnvesteerd in productontwikkeling en kwaliteitsmanagement, met eigen teams in Nederland en China. Het bedrijf geeft ook voor zakelijke klanten standaard twee jaar garantie op zijn producten, waar de conventionele periode één jaar is. Ook de verpakkingen voor de zakelijke markt zijn aangepast.

Het kwaliteitsmanagement heeft effect gehad op de klanttevredenheid: De ratings van Trust-producten onder eindgebruikers zitten gemiddeld op een 4,2 op een schaal van 5. Shelf presence is binnen B2B amper relevant. Verpakkingen voor B2B van Trust zijn minimalistisch en compact, gemaakt van duurzaam materiaal en eenvoudig te openen. “Dit maakt ze ook ideaal voor grotere projecten”, zegt Joost Buijsen, B2B Marketingmanager Europa bij Trust (links op de foto).

Zakelijk en slim groen

De nieuwe focus op zakelijke gebruikers sluit ook goed aan op het nieuwe duurzame beleid. Met Clevergreen wil Trust het leveren van eerlijke digitale accessoires de norm maken, zegt Joost. “Eerlijk voor de planeet, en eerlijke prijzen, ‘betaalbaar groen’ dus.” Hiervoor voert Trust veranderingen door. “We verminderen het gebruik van plastic in onze producten en verpakkingen aanzienlijk en gebruiken meer materialen uit hernieuwbare bronnen. We streven ook naar het verkleinen van onze CO2-voetafdruk door producten beter recyclebaar te maken en ons logistieke proces te optimaliseren. Dit illustreren we met een eco-beoordelingssysteem voor onze verpakkingen en producten. De hoogste beoordelingen zijn voor de meest milieuvriendelijke verpakkingen en voor producten die zijn gemaakt van gerecyclede materialen.” Trust probeert de prijs gelijk te houden, zo zeggen Joost en Boudewijn.

Het gebruik van plastic in verpakkingen is reeds flink teruggedrongen, en dat wordt doorgezet. Ook worden steeds meer producten geproduceerd uit gerecycled plastic. “We zetten bestaande producten om naar eco-versies”, zegt Joost. “We hebben de B2B Exclusive-range. Daarvan is alles verpakt in duurzame verpakkingen, en de producten worden gaandeweg steeds meer vervaardigd uit gerecycled plastic.” Het nieuwe product Trust Trezo, een toetsenbord-muiscombinatie, is zelfs voor 85 procent gefabriceerd uit gerecycled plastic. “De Trezo werkt op batterijen, maar de chipset is ontworpen op zuinigheid, zodat de batterij het toetsenbord voor 48 maanden voorziet, en de muis 12 maanden.” Andere kenmerken van de set zijn onder andere toegespitst op zakelijke gebruikers. Het is de stilste toetsenbord-muiscombinatie die Trust heeft uitgebracht, en het is morsbestendig.

De duurzame doelen die Trust zich in 2019 heeft gesteld, zijn gebaseerd op de klimaatdoelen van de Verenigde Naties. Afgelopen zomer heeft Trust al een Silver Medal van EcoVadis in de wacht gesleept voor het groene beleid. Trust wil in 2030 klimaatneutraal zijn, en in 2040 circulair. “Alle producten moeten dan gemaakt zijn van gerecycled materiaal”, zegt Boudewijn. “Alle verpakkingen moeten duurzaam zijn. Blisters worden uitgefaseerd. Maar we gaan ook kijken naar de hele keten, vanaf de productie via transport naar hoe het bij de gebruiker komt. Partners vinden dit ook extreem belangrijk. En binnen aanbestedingen worden bijvoorbeeld al heel vaak uitvragingen gedaan naar duurzaam ondernemen en duurzame producten. Daar zien we een rol voor onszelf. Binnen het prijssegment dat we bieden, leveren we kwaliteit.”

Meer partners

Trust is druk bezig zijn partnerbestand voor B2B uit te breiden. Elevate, het nieuwe partnerprogramma van Trust, biedt tools, informatie en incentives, terwijl iedere reseller via een online portal toegang heeft tot een online bid desk voor projectaanvragen en marketingmateriaal. “We zitten nu op circa 125 partners”, zegt Boudewijn. “Tegen het einde van het jaar is ons doel om te werken met ongeveer 150 partners, van resellers tot specialisten die werkplekken inrichten. We krijgen steeds meer aanvragen voor projecten en we zien dat onze propositie value for money veel bedrijven en ook overheidsinstanties aanspreekt. We zijn hiervoor bij uitstek de juiste partij.” Trust biedt met haar zakelijke werkplekoplossingen alle benodigdheden voor een duurzame en betaalbare werkplek.

Interesse in samenwerking met Trust? Neem contact op met Boudewijn Sevink via e-mail boudewijn.sevink@trust.com.

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4

Mobiele versie afsluiten