AWS bezorgd om de hoge prijskaartje voor eigen clouddiensten

Ook AWS merkt dat er grenzen aan de groei zijn en probeert met een charme offensief het gebruik van de clouddiensten op peil te houden. Of klanten, resellers en concurrenten daar op dezelfde wijze van onder de indruk zullen zijn valt te betwijfelen. Wat het bedrijf juist wil verhullen is daarentegen voor iedereen duidelijk.

Koersdaling

AWS webservicesAWS kan zich niet aan de trends onttrekken. Zoveel is wel duidelijk na de presentatie van de laatste kwartaalcijfers. Er is nog steeds groei, maar lager dan gehoopt. Dat geldt ook voor de winst. Veel belangrijker is echter dat de verwachtingen voor de komende periode lager zijn dan verwacht. Dat is een van de verklaringen voor de forse koersdaling van meer dan 11%. Wie naar een grafiek van de laatste 52 weken kijkt zal pas echt schrikken. Een jaar geleden moest nog meer dan $162 worden betaald voor een aandeel. De vraagprijs was afgelopen vrijdag $110.

Lagere koersen zien we overal, maar moeder Amazon doet het slechter dan de twee andere grote Amerikaanse concurrenten. Meer nationale of lokale cloudaanbieders zijn amper beursgenoteerd, dus dat maakt het lastig alle aanbieders te vergelijken. Wat wel te vergelijken is het sentiment.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid is iets dat al langer een punt van zorg zou moeten zijn. We zien nu voor het eerst dat AWS daar iets over durft te communiceren. Pontificaal en dus voor alle beleggers, analisten en klanten zichtbaar, heeft het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers aangegeven klanten te willen helpen de rekeningen voor de clouddiensten te verlagen.

Dat gebeurt nadrukkelijk niet op vrijwillige basis. Als de CFO van het bedrijf hier bij stilstaat zegt dat veel. Klanten zijn niet alleen ontevreden over de hoge facturen. Ook – en vooral – het gebrek aan overzicht wordt steeds minder geaccepteerd. Dat AWS dat hoopt te pareren door de klanten te wijzen op goedkopere aanbiedingen klinkt sympathiek en begrijpelijk. Het bewijst echter direct ook het bezwaar van de klanten. Men heeft simpelweg geen idee wat er allemaal wordt aangeboden en wat wanneer de beste oplossing is. De klant ziet door de bomen het bos niet meer, maar merkt wel dat ook zijn cloudgebruik steeds duurder wordt.

Transparantie

In de consumentenmarkt bestaat toezicht op transparantie bij het aanbod, de voorwaarden en de opbouw van de rekeningen. AWS levert geen B2C dienst en heeft daarom niets met die wettelijke eisen te maken. Desalniettemin voelt men zich nu dus min of meer gedwongen de klant tegemoet te komen. Dat wil zeggen, als de uitspraken van de CFO ook daadwerkelijk worden omgezet in daden.

De non-hyperscale concurrenten AWS krijgen overigens door deze actie hun gelijk over het prijskaartje van de clouddiensten van de boekverkoper op een serveerblaadje gepresenteerd.

Mobiele versie afsluiten