AVM: ‘Vrije modemkeuze goed voor consument en kanaal’

Nederlandse consumenten en bedrijven mogen met ingang van 28 januari 2022 zelf hun modem kiezen. Nu moeten ze nog gebruik maken van de apparatuur die hun serviceprovider hen voorschrijft. Channel Sales Manager BeNeLux  Gerald Schouten legt uit waarom AVM blij is met vrije modemkeuze.

Gerald Schouten (AVM)De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heef afgelopen juli bepaald dat vrije modemkeuze aansluit op Europese regels. “De regel is goed nieuws voor consumenten en het kanaal”, vindt Gerald. “Het betekent volledige keuzevrijheid als het gaat om het modem van hun voorkeur. IT-resellers profiteren van een open markt waarin consumenten gemakkelijk overstappen en kunnen kiezen voor kwaliteit en features. Sommige kritische klanten zullen kijken naar oplossingen die hen extra mogelijkheden bieden, zoals veilige bescherming van persoonsgegevens of ondersteuning van slimme apparaten.”

AVM is leverancier van netwerkapparatuur en bedient consumenten en het mkb en zzp’ers. Met de bekende serie FRITZ!Box heeft het van oorsprong Duitse bedrijf een breed aanbod modems voor elk type verbinding. De nieuwe keuzevrijheid zal volgens Gerald vooral zorgen voor grotere focus op kwaliteit, brede inzetbaarheid en veiligheid. “En natuurlijk voor meer concurrentie en innovatie. Dat is goed voor de branche”, vindt Gerald. “Dit biedt partners kansen om hun markt en aanbod te vergroten. Mede dankzij onze kwaliteit en klantenservice, hebben we nu al een goede reputatie onder klanten en serviceproviders. Dat is een uitstekend uitgangspunt voor het moment dat de vrije modemkeuze een feit is.”

Partnerportal

Naast het leveren van hardware faciliteert AVM zijn resellers al enige tijd met extra dienstverlening en support. Zo is er de AVM Business Portal waar partners projecten eenvoudig kunnen beheren. “De portal geeft een overzicht van de projecten en welke oplossingen mogelijk zijn met FRITZ!”, legt Gerald uit. “Ook is er een online Academy waar dealers en resellers cursussen kunnen volgen en vragen kunnen stellen. En je vindt er alle informatie over onze producten en beurzen waar we aanwezig zijn.”

FRITZ!Box

Gerald verwacht dat resellers vanaf komend jaar nog meer mogelijkheden krijgen om in te spelen op de behoeften van klanten. Door de vrije modemkeuze zitten consumenten en bedrijven immers niet meer vast aan de apparatuur van een provider. “Dit is voor ons en voor onze partners natuurlijk een unieke kans om een FRITZ!Box te leveren voor iedere aansluiting”, zegt hij. “De onafhankelijkheid biedt resellers ook de kans om te upsellen. Zo kennen we partners die een eigen VPN bouwen en aan klanten aanbieden. Voor hen is de nieuwe open markt echt relevant. Ook kunnen ze meer en betere dienstverlening bieden met onze wifi mesh-oplossingen, met daarbij de FRITZ!Box als Mesh Master. Repeaters worden zo met één druk op de knop verbonden en dan ontstaat een mesh-netwerk. Dit is uniek, want veel verkopers hebben andere hardware nodig voor het creëren van een mesh-netwerk. Bovendien zijn de FRITZ!Repeaters met LAN-aansluitingen ook gelijk access points.”

Vrije modemkeuze

De vrije modemkeuze is volgens Gerald een antwoord op enkele veelgehoorde klachten. “Standaardrouters beschikken vaak niet over functies als VPN, omdat providers vaak lange selectietrajecten doorlopen bij de aanschaf van apparatuur”, weet Gerald. “Aangezien bedrijven hier in toenemende mate om vragen, moesten ze tot nu vaak een aparte router koppelen. Dan zijn er dus twee apparaten die energie verbruiken, terwijl één zou volstaan. Vrije modemkeuze biedt dus een oplossing voor een reeks problemen. Daarom hebben wij ons daarvoor ingezet als AVM.”

 

De alliantie van Europese telecomfabrikanten VTKE zet zich al jaren in voor vrije modemkeuze. En ook de Europese Unie is al sinds 2015 vóór vrije modemkeuze. In Nederland konden tot nu toe alleen klanten van enkele netwerkoperators zelf bepalen welke eindapparatuur ze wilden gebruiken op hun internetverbinding. Met de vrije modemkeuze die is vastgelegd door de ACM, komt hier per 28 januari 2022 dus verandering in.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

 

Mobiele versie afsluiten