Andre Schindler van NinjaOne over nieuwe vestiging in Nederland

‘Volwassen MSP-community biedt groeikans’

Ruim 9.000 bedrijven wereldwijd, waarvan 2.500 in EMEA, werken met NinjaRMM-oplossingen van NinjaOne dat dit najaar ook een vestiging in Nederland opent. Voor ITchannelPRO alle reden voor een gesprek met Andre Schindler, general manager voor EMEA, over het bedrijf, de ambities en de MSP-markt in Nederland.

Andre 1-400Iedere MSP heeft Remote Monitoring en Management, ook wel RMM-software nodig. Het is niets minder dan het fundament van zijn business. RMM’s zorgen voor overzicht, monitoring en automatisering en leggen daarmee de basis voor een efficiënte bedrijfsvoering. Andere diensten, zoals security en back-ups kan de MSP door RMM-software beheren via een dashboard. NinjaOne is opgericht in 2013 en levert een IT-management-oplossing. Het bedrijf gaat prat op zijn hoogste beoordelingen door gebruikers in de markt, op het gebied van installatie- en gebruiksgemak. Die gebruikers zijn vooral MSP’s, maar ook IT-beheerders van grotere organisaties.

NinjaOne is al sinds 2020 aanwezig op de Nederlandse markt, maar dat kan volgens Andre nog beter. “Voor een Amerikaans bedrijf is het normaal om eerst de Britse markt te betreden en vandaaruit de overstap te maken naar het continent. Dat heeft NinjaOne ook gedaan. Het EMEA-hoofdkantoor zit in Berlijn, omdat we hoge verwachtingen hadden van de markten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Dat is ook uitgekomen. Het EMEA-team is ondertussen in meer landen aanwezig. Dit najaar starten de eerste medewerkers in Nederland. Het werven van de teamleden is al volop bezig.”

Nederlandse MSP-markt

Een van de redenen om de activiteiten in Nederland verder te ontwikkelen, is de aard en omvang van de MSP-markt hier. Andre: “Nederland is een volwassen markt met een hoog groeitempo. Daarnaast is, meer nog dan in andere landen, sprake van een MSP-community. Men ziet elkaar eerder als vakgenoten of collega’s dan als concurrenten. Dat spreekt mij zeer aan, omdat die houding bijdraagt aan betere groei.”

Daarmee bedoelt Andre twee dingen. Ten eerste is groei van het aantal klanten makkelijker als er een community is. Dan werkt mond-tot-mondreclame gewoon beter. Ten tweede geven communities meer en betere feedback. Die input is welkom om het dienstenaanbod verder uit te breiden.

Er zijn natuurlijk meerdere aanbieders van IT-managementoplossingen actief, ook in Nederland. Andre ziet dat niet als een probleem. Sterker nog, hij is ervan overtuigd dat NinjaOne hier een groter deel van de koek kan vergaren. “Om te beginnen, hebben wij een extreem transparant en simpel model. We doen niet aan langlopende abonnementen. Een maand is bij ons standaard. Verborgen kosten kennen we niet en de ondersteuning is gratis. Die aanpak hanteren we wereldwijd, het is geen lokkertje voor nieuwe markten of klanten. We geloven in de kracht van ons pakket en, kijkend naar de hoge renewel rate, zijn onze partners en klanten ook meer dan tevreden.”

Iedere MSP is welkom

Wat volgens Andre ook pleit voor NinjaOne, is dat het bedrijf geen onder- of bovengrens hanteert. “Alle MSP’s, groot en klein, zijn welkom. Het maakt ons ook niet uit op welke sectoren ze zich richten. Onze SaaS-oplossing werkt overal. Dat krijgen we ook heel vaak als feedback. Van legal tot de publieke sector en van generalisten tot specialisten, overal staan endpoints die moeten worden beheerd. Dat aantal groeit alleen maar, net als het aantal fysieke locaties zoals thuiswerkplekken. Als dat allemaal complexer wordt, heb je goed doordachte, makkelijk te gebruiken tooling nodig. En dat is onze IT-managementoplossing.”

Nederlandse vestiging

Maar er is nog iets waardoor NinjaOne zich onderscheidt. Zoals Andre eerder noemde, komt er een echte Nederlandse vestiging. “We willen een eigen team hebben, dicht bij de partners. Afstand en een andere taal is alleen maar een extra horde. Het valt ook niet te rijmen met wat ik eerder zei over makkelijk te gebruiken tooling als de handleiding niet in je eigen taal is. De website en documentatie is trouwens al enige tijd beschikbaar in het Nederlands.”

Op het eerste gezicht is kiezen voor lokalisering niet de snelste of goedkoopste oplossing. Snelheid wordt vaak gelijkgesteld aan snel groeien. NinjaOne wil groeien, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de diensten en support. Andre: “Laagdrempelig, helder, transparant en een serieuze local presence. Dat alles draagt bij aan een beter rendement voor ons en voor onze partners. Daarom komen we binnenkort naar Nederland.”

Meer weten over samenwerken met NinjaOne, zoek dan even contact met Andre Schindler via mail sales@ninjaone.com of telefoon 020 2993690.

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4

Mobiele versie afsluiten