AI of mensenwerk?

Eric_Luteijn_Foto_Voorwoord_ICPVoor de nieuwe uitgave van ITchannelPRO, die een dezer dagen op de mat valt, heb ik ChatGPT de opdracht gegeven: ‘Schrijf een voorwoord van 300 woorden over trends in ICT en Telecom’. Binnen 1 minuut heb ik een tekst die ik door de AI-vertaalsoftware van Deepl haal… klaar is Kees. Het voorwoord gaat over cloud computing, IoT, AI en 5G. De trends zijn spot on maar eigenlijk sluit de tekst onvoldoende aan op mijn werkelijkheid. En dus doe ik het toch maar zelf.

Deze editie is weer gemaakt met interviews en achtergronden, geschreven door redacteuren, nagekeken door eindredacteuren, met foto’s van fotografen opgemaakt door vormgevers en bij de drukkerij gecontroleerd en gedrukt door vakmensen. De oplage is verzonden aan abonnees uit een database die ik nauwgezet controleer en onderhoud. Deze editie van ITchannelPRO is per post verstuurd aan mensen die 100% tot de doelgroep behoren. Kortom; al deze handelingen kunnen vooralsnog niet worden overgenomen door machines. ITchannelPRO is mensenwerk.

Afgelopen jaar hebben we ruim 1.600 goed gelezen berichten op onze portals geplaatst. De leestijd van print weet ik niet, van online natuurlijk wel. De artikelen zetten we op LinkedIn waar soms uitgebreide discussies ontstaan. Discussies zijn goed en worden gevoerd door mensen. Ook daar komt geen AI aan te pas.

De voorzichtigheid in de economie zet zich zeker door en dat leidt tot ontslagrondes, vooral bij internationale organisaties. De banen die verdwijnen, worden niet overgenomen door machines. De mensen die ander werk zoeken, weten dat de vraag naar personeel in de IT-sector nog altijd groter is dan het aanbod.

Zelf hadden we intern een kleine security scare door phishing. De mail is tijdig onderkend en dus is er geen schade. Had AI dit kunnen voorkomen? Geen idee. Ik weet wel dat de phishing mail door mensenogen en instinct is onderschept.

Deze zomer staan de nodige (grote) events op het programma met nieuwe bedrijven en nieuwe oplossingen. AI zal daar geheid vaak voorbijkomen. Daar zul je enthousiaste sprekers en mensen hun verhaal horen vertellen. Die kennisoverdracht is echt mensenwerk.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)

Mobiele versie afsluiten