3G uitzetten kost Verizon ruim 900.000 klanten

Niet iedereen is overgestapt op 5G

Eind januari heeft Verizon de cijfers over 2022 bekend gemaakt en die maken duidelijk dat het uitzetten van 3G behoorlijk wat churn heeft opgeleverd. Dat roept de nodige vragen op.

3G en 4G uitzetten

VerizonAmerika was er vroeg bij met 5G en alleen daarom is het al interessant te zien wat daar gebeurt op het vlak van mobiel internet en telefoneren. Medio 2022 kwamen de eerste berichten door dat Europeanen in Amerika problemen ondervonden met bellen. Oorzaak was dat de 3G netwerken werden afgebouwd. Wie bellen over LTE niet aan had staan voor het aanstralen van een Amerikaanse zendmast kon daarom geen verbinding meer opbouwen. Heel vervelend, mede omdat de toegang tot 112 en andere hulpdiensten in Amerika daardoor niet meer mogelijk was.

Die problematiek heeft geleid tot kritische artikelen in de Europese pers, vragen in de Tweede Kamer en de nodige discussies in technische gremia. Het mag immers niet zo zijn dat in Europa dezelfde onbereikbaarheid ontstaat omdat de telco’s in hoog tempo delen van de infra uitzetten.

Dat uitzetten doen ze in Amerika en hier om twee redenen. De eerste is dat het in de lucht houden van netwerken duur is. Uitzetten of capaciteit terugschroeven is dus een manier om kosten te besparen. De andere reden is een deel van het frequentiebereik nodig is voor 5G. Meer capaciteit is wat de telco’s denken nodig te hebben om meer klanten te kunnen onboarden.

De cijfers van Verizon en de toelichting die door de directie is gegeven geeft bovenstaande een extra dimensie. Het bedrijf gaf in 2022 $6,2 miljard uit om 5G uit te bouwen. Tegelijk is het halverwege het jaar begonnen de stekker uit 3G te trekken. Daarmee was het de laatste van de aanbieders in het land. Per 31 december 2022 is er ook via deze aanbieder geen 3G meer mogelijk.

Nieuwe klanten met 5G

Het opschalen van 5G heeft, samen met de gewone marketing activiteiten nieuwe klanten opgeleverd. In totaal iets meer dan 200.000 in Q4. Dat aantal lijkt hoger dan het in werkelijkheid is. Er zitten namelijk maar 41.000 consumenten met een bel abonnement tussen, voor de rest zijn het zakelijke aansluitingen. Dat kan dus zelfs de simkaart voor een pinautomaat zijn.

Uitstroom van klanten

Die aanwas staat in geen enkele verhouding met de uitstroom van klanten. In de boeken van Verizon staan nu 909.000 minder klanten dan een jaar geleden. 392.000 waren abonnee met een 3G kaart en 237.000 met een prepaid kaart. Die klanten kunnen nu niet meer bellen of internetten met 3G, want dat netwerk bestaat niet meer. Ze zijn ook niet overgestapt naar 4G of 5G.

Net als elke telco wist Verizon dat niet alle 3G klanten behouden konden blijven, maar deze omvang is een onaangename verrassing. Het is een van de redenen waarom de verwachtingen voor 2023 zijn bijgesteld.

Mobiele versie afsluiten