Xiaomi gaat een van zijn hoofdkantoren voor zijn West-Europese regio in Den Haag vestigen. Binnen enkele weken betrekken de werknemers van Xiaomi het regionale kantoor van ruim vijfhonderd vierkante meter in het World Trade Center. Vanuit hier richt het regionale team zich op de Benelux-markt, de financiële en fiscale administratie, en andere bedrijfsactiviteiten waarbij West-Europa betrokken is.
Xiaomi kwam in 2019 al naar de Nederlandse markt met een klein kantoor in Amsterdam. In januari 2020 besloot het bedrijf om een van zijn West-Europese hoofdkantoren in Den Haag te vestigen, vanwege de positionering van de stad als een van de snelst groeiende techhubs in Europa en daarnaast zijn status als de traditionele IT- en telecomspil van Nederland.
Den Haag Telecomstad
Daarnaast hebben zich veel marktleiders in de stad verzameld, waaronder telecomoperators, die de communicatie tussen Xiaomi en zakenpartners faciliteren. De nabijheid van de logistieke hub in Luik (België) en Xiaomi’s kantoren in andere West-Europese markten, zoals Düsseldorf en Parijs, wordt gezien als bijdrage aan de werk-privébalans van werknemers.
Ou Wen, Head of Western Europe van Xiaomi, zegt: “De Benelux is een economische krachtpatser en een voorloper op het gebied van branding. De regio is een prioriteit voor ons in West-Europa, dat weer een prioriteit is binnen onze algemene wereldwijde expansie. De Benelux-regio heeft een relatief hoge koopkracht en een geweldige high-endpotentie, wat het een ideaal testveld maakt voor Xiaomi om zijn brand awareness verder te vergroten. We zijn verheugd om dit vanuit Den Haag te gaan realiseren.”
Lange voorbereiding
The Hague Business Agency, onderdeel van The Hague & Partners, de officiële marketing-en-acquisitie-organisatie voor de stad Den Haag, werkt samen met de gemeente Den Haag en de organisatie InnovationQuarter aan de vestiging van Xiaomi in Den Haag sinds augustus 2019. Dit omvat het vinden van een locatie voor het kantoor, de introductie van Xiaomi in het lokale ecosysteem van IT-bedrijven en het leggen van contact met relevante partijen zoals banken.
Marco Esser, directeur van The Hague & Partners, zegt: “We zijn trots dat Xiaomi neerstrijkt in Den Haag, omdat het bedrijf perfect past binnen ons ecosysteem. Als stad werken we samen aan een betere, veilige en eerlijke wereld. Daarbij spelen sectoren als nieuwe energie, beveiliging, legal, finance, IT en tech een belangrijke rol. En de IT- en techsector wordt steeds groter. Xiaomi past als bedrijf perfect binnen de focussectoren van Den Haag en we kijken ernaar uit om getuige te zijn van de groeiende aanwezigheid van Xiaomi binnen onze lokale community.”
Xiaomi maakte officieel zijn debuut in West-Europa in november 2017 vanuit Spanje. Vanaf het eerste kwartaal van dit jaar is het bedrijf het nummer 4-smartphonemerk met een marktaandeel van tien procent. Het was ook het enige topsmartphonemerk dat een toename, namelijk 79 procent, zag in zendingen in West-Europa, volgens statistieken van Canalys.